sammanslagen bild på parkeringsböter, kvitto och butiksskylt med texten "J&D Saluhall"
Bildmontage: Nyhetsbyrån Järva

Nu har några kunder, som felaktigt fått böter utanför J&D Saluhall, fått tillbaka de 1100 kronor de betalat.
– Om kontrollavgiften är felaktig, och de kan bevisa att de har handlat, då tas avgiften bort, säger Mattias på Hojab, företaget som driver in pengarna åt parkeringsföretaget Europark.

Nyhetsbyrån Järva har skrivit om flera kunder, som parkerat utanför J&D saluhall och fått p-böter, fast de använt p-skiva och handlat i butiken. Vittnesmålen har varit många och problemet har pågått länge. Men nu har en kund fått sina pengar tillbaka. Först överklagade hen p-boten men fick avslag, betalade då 1100 för att inte hamna hos kronofogden. Men hen bestred ändå avslaget, då blev parkeringsboten makulerad och hen fick pengarna tillbaka.

Vad är det som krävs för att få tillbaka sina 1100 kronor? Enligt Hojab måste man ha ett kvitto, som bevisar att att man handlat i affären under den tid som p-boten är utfärdad. Bara ett kvitto räcker inte.

Annons:

Said Ali fick även han en bot när han senast var i saluhallen. Han har inte betalat sina böter.
– Jag talade med Hojab och de erbjöd sig att kontrollera mitt ärende. Det visade sig att när jag parkerade där senast, gick jag inte direkt in i affären, utan tog först en sväng till grillen bredvid. Sedan handlade jag i saluhallen. Men allt skedde inom en timme, som är tillåten parkering.

Nu tänker han driva ärendet vidare.
– Ja, jag kan betala om jag förlorar i rätten, men jag vill veta om de gör rätt. Om jag skulle vinna, då kan alla som fått böter få sina pengar tillbaka.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Print Friendly, PDF & Email