Skylten till J&D Saluhall

Flera kunder, som under den senaste tiden parkerat sina bilar utanför J&D Saluhall på Rinkebysvängen, har upprörts över bristen på information på platsen och som lett till parkeringsböter.

Enligt parkeringsskylten som står placerad vid infarten till J&D Saluhalls, får en kund med p-skiva parkera i högst en timme under butikens öppettider. En kund, som vill vara anonym, har bevittnat när flertalet personer tilldelats parkeringsböter trots att de har följt anvisningarna. Kunden själv var med om samma sak så sent som i förra veckan.
– Vid ett tillfälle såg jag hur en parkeringsvakt tog bilder på bilarna som stod utanför butiken utan att se om de hade parkeringsskivor.

En parkeringsvakt går in i butiken och utropar bilens registreringsnummer

Kunden förstod inte varför och ringde till företaget.
– När jag kontaktat deras kundtjänst informerades jag om att en parkeringsvakt går in i butiken och utropar bilens registreringsnummer. Om ingen svarar, beläggs kunden med en bot.

Kunden finner vidare denna praxis svårförståelig.
– Hur kan detta vara tillåtet? Under inköpstillfället bör fokus ligga på själva inköpet, och inte fruktan av att få böter. Denna information borde åtminstone finnas tillgänglig för att göra det möjligt för kunderna att vara uppmärksamma.

Mazen Abdul-Amir som är ekonomiansvarig i butiken, säger att deras kunder endast vid ett tillfälle blivit tilldelade parkeringsböter på ett oriktigt sätt.
– För några veckor sedan var det en parkeringsvakt som felaktigt gav böter till flera bilar som stod parkerade utanför butiken, utan att först höra med kunderna. Denna gång hörde vi dock av oss till företaget som ansvarar för parkeringsplatsen, och kundernas avgifter blev makulerade, säger han.

De utnyttjar våra parkeringsplatser för att besöka sjukhuset

Mazen Abdul-Amir menar att de klagomål som kommit in från folk visat sig vara på felaktiga grunder.
– Vi har upplevt att kunder kommit med klagomål och därför brukar vi utreda dessa ärenden med hjälp av kameror. Sedan har det framgått att dessa personer inte handlat i vår butik, utan utnyttjar våra parkeringsplatser för att besöka sjukhuset som ligger på andra sidan gatan, säger han.

Nijam Turghun som är stamkund i butiken känner inte igen sig i de klagomål som kommit in.
– Jag har aldrig varit med om att få parkeringsböter, och jag har varit kund hos denna butik i över tio år, säger han.

Enligt kontakt med Europark utfärdas kontrollavgifter enbart på fordon som står parkerade i strid mot gällande parkeringsregler.
– Vi ansvarar inte för någon kameraövervakning utanför butiken, säger Fredrik Westergard, operativ chef på Europark.

Angående uppgiften att de skulle ha utfärdat felaktiga kontrollavgifter nyligen svarar han följande per mejl.
– Den statistik jag har tillgänglig visar inte på att det skulle vara flera kontrollavgifter makulerade detta datum på aktuell adress.

Suleiman Ibrahim

Print Friendly, PDF & Email