Stängd vägkorsning i Rinkeby

Nu är Rinkebysvängen i riktning mot Hjulstavägen avstängd, och gångbanan likaså. Där kommer det att bli ett så kallat upphöjt övergångsställe. Detta projekt, liksom många andra vägarbeten under det senaste året, är en del av stadsdelens hastighetsplan.

Trafikfrågor, allt från kollektivtrafik till gator och trafiksäkerhet, är ett av de områden som från början var tänkt att ligga under stadsdelsnämndernas ansvar. Men sedan 2007, tio år efter att stadsdelsnämnderna hade införts i Stockholm, har ansvaret för drift och underhåll av gator och trafikärenden flyttats till en central trafiknämnd. Det blev längre mellan verkligheten och de tjänstepersoner som arbetade fram förslagen och de politiker som fattade besluten. Kan det vara därför som flera vägarbeten och förändringar har föranlett en rad artiklar och frågor kring det som gjorts?

Varför höjdes hastigheten på en sträcka längs Rinkebysvängen? Vad var vitsen med ombyggnaden av infarten till Rinkeby centrum? Och varför byggs ett upphöjt övergångsställe i korsningen Rinkebysvängen/ Hjulstavägen, på en plats där nästan ingen går?

Annons:

Nyhetsbyrån Järva har försökt ta reda på vilka som fattade de konkreta besluten för att få svar på våra frågor. I trafiknämnden satt endast en representant från Järva under förra mandatperioden, som ersättare. Enligt den ledamoten fattade inte nämnden beslut på sådan ”detaljnivå”.

Även den här mandatperioden finns bara en representant i trafiknämnden från Järva, det är Joel Höglund som är ersättare för Vänsterpartiet. Han kan ge svar på en del frågor per mejl.

Besluten som rör hastighetsplanen och de vägarbeten som genomförts under det senaste året i Rinkeby fattades i trafiknämnden den 25 augusti 2022, alltså av den föregående majoriteten. (Handlingar som rör Rinkeby-Kista finns under punkt 10.)

Vänsterpartiet hade invändningar mot höjningen av hastigheten på Rinkebysvängen

Joel Höglund påpekar att Vänsterpartiet hade invändningar mot vissa förslag, till exempel höjningen av hastigheten från 50 till 60 km/h på Rinkebysvängen. Det framgår av utdraget från protokollet.

Han skriver: ”Generellt när man föreslår höjningar så är det på sträckor som bedöms vara tekniskt tillräckligt bra, och där man anser att det behövs stora/dyra åtgärder för att faktiskt få förare att hålla den lägre hastigheten, om man skulle behålla den. Men som sagt, vi tyckte flera av motiveringarna i detta ärende var otillräckliga.”

Nu går det att köra in på Rinkebysvängen från Hjulstavägen, men du kommer bara till rondellen vid Rinkebystråket. Där är det stopp.

När det gäller det upphöjda övergångsstället i korsningen Rinkebysvängen/Hjulstavägen står det i bilaga 1, sidan 11:
Plats 2: Befintligt övergångsställe byggs om till genomgående gångbana och tillgänglighetsanpassas med kupolplattor. Platsen bedöms vara i behov av trafiksäkerhetsåtgärder för att få till en hastighetsefterlevnad och hastighetsgränsen föreslås höjas.
Hädanefter är det alltså tillåtet att köra fortare, men det upphöjda övergångsstället ska hålla farten nere.

Röd skylt; Genomfart till Hjulstavä'gen avstängd.

Vägarbetet vid korsningen Rinkebysvängen/Hjulstavägen är avslutat nu, men Rinkebysvängen i riktning mot Hjulstavägen är istället avstängd efter rondellen vid Rinkebystråket. Där ska det bli ännu ett upphöjt övergångsställe. Rinkebysvängen i riktning mot Hjulstavägen är helt avstängd och gångbanan likaså.

Att det finns önskemål, eller rättare sagt krav, på trafikljus och bevakade övergångsställen på Rinkebystråket för att öka trafiksäkerheten, har inte kommit till trafiknämndens kännedom. Men Nyhetsbyrån Järva har flera gånger uppmärksammat den här frågan, även i direkt kontakt med förre trafikborgarrådet Daniel Helldén.

När det gäller den omgjorda infarten till Rinkeby centrum, hittar i alla fall jag ingen förklaring i handlingarna. Men jag träffade en tjänsteperson från trafikkontoret i ett annat sammanhang, och frågade vad som var meningen med den omgjorda infarten till Rinkeby centrum. Trottoarkanten sänktes på en del ställen, och höjdes på andra. Vägarbetet orsakade kaos i flera månader i vintras. Till vilken nytta, undrade jag. Många med mig har frågat detsamma, men svaret från trafikkontoret var entydigt:
– Ur trafikplaneringssynpunkt fungerar det utmärkt.

De förslag till ändringar i Rinkeby-Kista som beslutades i augusti 2022 hade en beräknad kostnad på på sammanlagt 17 miljoner kronor. Men det gäller inte bara de projekt som Nyhetsbyrån Järva uppmärksammat i Rinkeby, utan även flera projekt i Akalla, Husby och Kista.

Nyhetsbyrån Järva har två gånger skickat samma frågor, som vi skickade till Joel Höglund, till trafikborgarrådet Lars Strömgren, MP. Vi väntar fortfarande på svar från Lars Strömgren.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Stockholms stads hastighetsplan innebär att hastighetsgränserna kommer att ändras i alla stadsdelar. Hastigheten kan både höjas och sänkas och arbetet inleddes 2016 och pågår till 2026. I samband med detta görs också en rad trafiksäkerhetsåtgärder, som fartgupp, rondeller eller upphöjda övergångsställen.

Print Friendly, PDF & Email