ung person sitter bredvid ombearbetad plaststol
Caspian Florby.

I veckan har det hållits form- och designkurs på Tensta konsthall i samarbete med Beckmans designhögskola. På fredagseftermiddagen var det presentation och vernissage med de färdiga verken i ”Monobloc reimagined”, en omtolkning av en del av scenografin i Oscar Laras ”Mining life”.

De kostnadsfria kurserna som hålls på höstlovet och påsklovet är ett återkommande samarbete med Beckmans designhögskola och riktas till unga konstintresserade. De brukar ledas av tidigare studenter på Beckmans och den här gången var Annelie Wihlborg och Carl Folkesson kursledare åt 15 deltagare i åldrarna 15–25 år.
– Det verkar som att det har varit ett väldigt högt tryck, sade Carl och berättade att det även funnits en väntelista till kursen.

Utgångspunkten för kursen denna höstlovsvecka var att omforma en Monoblocstol, en del av scenografin i den pågående utställningen ”Mining life” av Oscar Lara, som ett designelement. Genom att utforska ett minne, en plats eller en person skulle kursdeltagarna gör en mer personlig översättning av stolen.

Annons:

Minnen som man egentligen inte minns

Innan vernissagen öppnade upp för allmänheten fick deltagarna presentera sina verk för varandra och en av de vars gestaltningar som fångade mångas intresse var Caspian Florbys stol. Caspian beskrev sig själv som ”halviranier”, men som ännu inte varit i Iran, och berättade om de olika objekt, poesi och ”minnen som man egentligen inte minns” som inspirerat utformningen av hans stol. Vid presentationen läste han även upp en dikt som fick ackompanjera känslan i hans design.

kvinna sitter hukad bakom sin omdesignade plaststol
Rima Touza.

En annan av deltagarna i kursen var Rima Touza från Södertälje. Hon hittade dit via ett instagraminlägg från Beckmans och har under veckan skapat två stolar. Den ena kallar hon I´M BROKEN och den andra är döpt till THE COOL BLUE STOOL.

I´M BROKEN sänder ut något ambivalenta budskap och frågar betraktaren vem den litar på – stolen, skylten eller ögonens intryck? Den andra stolen bygger på minnet av hur en udda blå stol blev den coolaste bland annars tråkigt gula stolar på förskolan.

Flera av de unga deltagare som Nyhetsbyrån Järva pratade med på vernissagen verkade ha inspirerats i sitt skapande av kursen och uttryckte en längtan att fortsätta med konst i någon form. Likaså kursledarna Annelie Wihlborg och Carl Folkesson, som i våras tog examen från Beckmans formprogram, verkade nöjda.

Jag tror att vi har lärt oss lika mycket som deltagarna

– Vi har gått i skolan tills nu och haft lärare som har gjort de vi har gjort, så det har varit en upplevelse att ta en ledande roll i ett projekt som man nyss har gjort som en av de andra, sade Carl.
– Jag tror att vi har lärt oss lika mycket som deltagarna och det har varit otroligt inspirerande, sade Annelie glatt.

en kvinna och en man talar framför en grupp
Annelie Wihlborg och Carl Folkesson.

Förutom kursledare, deltagare och konsthallens kommunikatör Wasim Harwill dök bland andra Oscar Lara själv upp och konsthallens chef Cecilia Widenheim höll ett tacktal. Sedan blev det högtidlig diplomutdelning med korta tal av kursledarna, samt några ord från Lisa Daram, samordnare på Beckmans designhögskola. Hon berättade för vernissagebesökarna – och påminde deltagarna – om att kursen är ett slags introduktion till de konstutbildningar de driver. Att inte komma in första gången man söker behöver inte vara ett nederlag utan kan snarare ses som en förberedelse på konstvärldens villkor, var en del av budskapet.

Under höstlovskursen fick deltagarna även göra en rundtur i Beckmans lokaler på Lidingö.

David Johansson

Kursen ”Monobloc reimagined” är ett samarbete mellan Tensta konsthall och Beckmans designhögskola med stöd av Familjebostäder.

Print Friendly, PDF & Email