Aysha Jones hade smygöppning för sitt kosmetikaföretag FÄRG i Kista Galleria under påskhelgen.
– Jag älskar smink och mode och samtidigt politik och samhällsförändring. Jag tycker inte att människor ska begränsa sig, utan alla har olika passioner i livet. 

Aysha Jones är influencer och politiker, sedan länge egen företagare, men idag även ägare av ett större etablerat kosmetika företag. Vägen dit var inte rak, det har hon berättat om i en tidigare intervju. Nu finns FÄRG som en pop up-butik i Kista Galleria. FÄRG har ett stort sortiment på över 300 produkter.

– Vi är inte riktigt klara ännu och vill testa våra produkter, men vi har väldigt liten yta och kan inte ha hela sortimentet här på plats. Så vi ser vad som fungerar och kommer kunna fokusera och ha kampanjer och extrapriser här. Men vi har också en onlinebutik där allt finns.

Som svart tjej under uppväxten i Örebro, fanns inget som passade mig

Även om hon älskar smink, så har det inte alltid funnits för henne.
– Som svart tjej under uppväxten i Örebro, fanns inget som passade mig. Även om den världen inte var för mig, så bestämde jag mig för att bli make up-artist och idag har jag en egen butik.

Melat Dejene är en av make up-artisterna på plats, som arbetar i företaget.
– Jag träffade Aysha under Black Lives Matter och nu är jag anställd under kvällar här. Jag ska hjälpa till med försäljningen och rådgivning på plats.

FÄRG har sitt huvudkontor i Spånga och lagret i Tensta. ”Vi vill finnas i orten”, säger Aysha Jones, som hoppas att hennes butik ska bli en trygg plats.
– Jag har även informerat min personal att ifall någon stjäl i butiken så ska vi inte kalla på vakter utan sätta oss ner och fråga varför. Om någon ser trött och sliten ut kan personen få sig något att dricka eller tugga på. För vi vill göra något mer än att bara sälja smink. Vi vill vara ett community. Folk ska bli sedda och kunna känna sig välkomna, säger Aysha Jones.

Krista Sirviö
Bilder: Katriina Mäkinen

 

Print Friendly, PDF & Email