”Basket, det är my happy place” säger Tenstatjejen som representerar VGB i dokumentärfilmen Färga Blocks. Filmen var en av flera kreationer som visades på den tillfälliga utställningen Svart Basket på Värmeverket i fredags.

I utställningen ”Svart Basket – en utställning om identitet” som ordnades i Bredäng fick besökarna träda in i den svenska basketens odefinierade värld. I kulturcentrets utrymmen hade Hoop Dreams samlat ihop ett gäng kreatörers (re)presentationer av den i Sverige jämförelsevis ouppmärksammade sportens framväxt med ord, konstuttryck, film och beats.

Visning av Färga Blocks.

Värmeverket rymde fotografier och konst från bland andra Ikram Abdulkadir, Hank Grüner, Henric Aryee, Cornelia Wahlberg och Elliot Cadeau samt olika budskap om sambandet mellan basket, kultur och identitet. En stor banner uppmärksammade på begränsningarna i att ens försöka definiera. Över alla besökares huvuden och installationer med basketattribut låg en stämningsskapande blå laser.

Annons:

Man representerar inte bara laget, utan förorten också

Färga Blocks-dokumentären, som hade sin premiär på Fotografiska den 20 januari, skildrade bland annat hur VGB-grundaren Yacouba Barrys fått en vision om att skapa något mer än ”bara sport”, samt resan från att ha spelat på en grusplan i Tensta till att två basketplaner sponsrade av basketstjärnan Kevin Durant invigdes.

Efter filmen, som producerats och regisserats av av Sumeria Films, deltog några av VGB-tejerna i ett panelsamtal.
– Ni har verkligen fångat känslan av VGB. Man blir verkligen stolt att se filmen, sade en tjej.

De pratar lite om fördomar, ifall det är något som de, ett lag från orten, kan känna av.
– Vi har snyggaste stället i hela världen! Man representerar inte bara laget, utan förorten också, sade en av tjejerna.

Flera av de utställda verken kunde i helgen köpas på auktion och under kvällen ordnades även en t-shirttävling ledd av streetkonstnären Nikki Sherridan där den som skapat det mest originella sprejtrycket gick hem med ett pris.

David Johansson

Hoop Dreams är ett initiativ som bildades av byrån Common Values United år 2021 med ambitionen att på kreativa sätt inspirera, lyfta och sammanföra människor till gemenskap genom och runt basketkulturen.

Print Friendly, PDF & Email