En laptop, en bok och en kopp kaffe på ett cafébord

Romanen håller sig kusligt nära verkligheten. Unga mördar varandra för påhittade skulder och sin heder, ultrarika lägger fem miljoner på sitt bröllop. Och i Stockholms lyxigaste butiker står de sida vid sida och väljer exakt samma svindyra statusmarkörer.

Den femte romanen om gangstern Teddy Maksumic advokaten Emelie Jansson inleds med att familjen Maksumic samlas på kyrkogården där Teddys mamma ligger begravd. I bakgrunden skymtar en äldre man som berättar något ur mammans förflutna för Emelie. Han insinuerar att hennes död möjligen inte var naturlig. Som den nyfikna advokat hon är, börjar Emilie luska i detta. Det är en av flera starka historier i boken, med kopplingar till både svensk vapenindustri, SÄPO, utländska spioner och utstuderade mordmetoder.

Annons:

De är småpojkar med ett obegripligt stort våldskapital

Teddy har tagit plats som en av de riktiga höjdarna på den kriminella scenen i huvudstaden. Han styr en stor del av knarkhandeln, och till sin hjälp har han såväl unga killar som en av Emilies advokatkolleger, Josephine, som har ett minst sagt rymligt samvete. För Teddy står det klart att den kriminella miljön har förändrats, hans antagonister är inte längre folk som han själv, medelålders yrkeskriminella män. De är småpojkar med ett obegripligt stort våldskapital.

En av dem, Max, som har skjutit Teddys unga systerson till döds, rymmer från SIS-hemmet där han avtjänar straffet för det. Fyra års sluten ungdomsvård. För Teddy uppstår ett fint skildrat dilemma. Ska han själv börja döda unga killar för att hämnas, eller ska han välja en annan väg?
Som i de tidigare böckerna kämpar Teddy med det som är hans kriminella jag, och med jaget som pappa till sin och Emilies lilla son Lucas. Två motsatser i en och samma person som ter sig ganska omöjliga att förena. Men han sliter som ett djur för att lyckas.

Jens Lapidus och leder läsaren genom ett händelseförlopp som är fullt möjligt

I ett snabbt tempo skruvas konflikter inom Teddy och inom Stockholms gangstervärld upp. Han kämpar hårt för att inte falla i fällan och hämnas sin systerson, men till sist briserar allt.
Och här briljerar Jens Lapidus. På ett begripligt sätt för alla som inte är advokater, eller kriminella för den delen, leder han läsaren genom ett händelseförlopp som nu är fullt möjligt inom vårt rättsväsende. När Teddy döms till ett livstidsstraff för mord visar författaren hur det går att helt bygga om spelplanen och förutsättningarna för domstolarna, när anonyma vittnen kan användas.

Det anonyma vittnet får läsa in sig på Teddys fall med hjälp av hans advokat

Teddy begär resning och styr hela processen inifrån fängelset. En ung kille tar på sig att vittna anonymt och peka ut en annan ung kille som gärningsman. Det anonyma vittnet, som över huvudtaget inte var i närheten av mordplatsen, får läsa in sig på Teddys fall med hjälp av hans advokat. De går igenom hela bevisunderlaget, och hittar förklaringar till händelseförlopp och bevismaterial som legat till grund för domen mot Teddy.

Det är fullkomligt lysande att genom populärlitteraturen förklara ovälkomna konsekvenser av en av de många snabba lagändringar som nu genomförs. Den ena efter den andra i ett rasande tempo. Jens Lapidus delar med sig av sin stora erfarenhet av de kriminellas logik och av hur vårt rättssystem fungerar, på ett närmast folkbildande sätt. Som vanlig lekman är det lätt att skrika på hårdare tag och mer fria händer för polisen och domstolarna.
Men att se nackdelar som de numera lagliga metoderna kan skapa, det är desto svårare.

Annika Skarf

Böckerna i Top dogg-serien: VIP-rummet, STHLM-delete, Top Dogg, Mr Ett och Död man walking.