Montage: Nyhetsbyrån Järva

Hyresgästerna hos fastighetsbolaget SBB, på Nybykroken i Rinkeby, har haft möte med representanter från den lokala hyresgästföreningen.
– Problemen med SBB är ändlösa, det finns inget ljus i tunneln, säger Stig Löfholm.

Fastigheterna på Nybykroken köptes av Samhällsbyggnadsbolaget, SBB, 2019 och sedan dess har klagomålen blivit fler.
– Men när vi rapporterar fel och problem, så åtgärdas ingenting. Deras fastighetsskötare byts ut med jämna mellanrum, det är nya hela tiden.

Ett av Stig Löfholms problem med hyresvärden är att han inte får betala hyran som han vill. Redan den 12 juli ansökte han om att få betala hyran med autogiro.
– Jag fick besked från min bank den 19 juli att SBB godkänt min ansökan. Men sedan dess har hyresavierna kommit ändå, i juli, augusti och september. För varje betalning måste jag betala en avgift och varför ska jag behöva göra det?

Annons:

Att ringa SBB är helt meningslöst, det händer ingenting

Inte bara Stig har de här problemen, på mötet med hyresgästföreningen var de flera med samma bekymmer.
– Hyresavierna kommer alltid sent och missar du datumet, så går de till inkasso. Då går det minsann undan!

Nu har hyresgästerna på Nybykroken upprättat en lista med påpekanden som hyresgästföreningen ska ta till SBB.
– Jag mejlade SBB om autogirot och fick besked att de ”ska svara så snart de hinner”. Att ringa dit är helt meningslöst, det händer ingenting.

Ilhan Demirkiran, är regionchef för SBB i Stockholm/Mälardalen och han förstår inte varför det är ett problem.
– Det låter konstigt, för vi förespråkar och uppmanar våra hyresgäster att använda autogiro. Vi har bytt affärssystem och då har de hyresgäster som tidigare hade autogiro varit tvunga att göra om processen.

SBB tog över aviseringen någon gång i somras och det är en ändring som gäller i hela landet.
– Min bild är att det har gått hyfsat smärtfritt ändå, vi har inga hinder i våra system för autogiro, tvärtom.

Kerstin Gustafsson Figueroa