en elsparkcykel ligger på marken på ett torg

I ett mejl till som gick ut till företagets kunder den 10 oktober skrev elsparkcykelbolaget Dott att de lämnar Stockholm och därmed Sverige. Enligt en artikel i Dagens industri ska anledningen vara höga avgifter. Nyhetsbyrån Järva kontaktade Sara Paskota, projektledare på The Kloud i Kista, för att följa upp hur det gått sedan lanseringen i somras lokalt.

När Nyhetsbyrån Järva skrev om att elparkcyklarna skulle lanseras i Kista lät det inte som att efterfrågan på elsparkcyklar skulle vara ett problem. Beskedet om att företaget Dott lämnar Stockholm och Sverige kom nog därför lite som en överraskning för många.

I somras beskrev Sara Paskota på The Kloud lanseringen i Kista med viss optimism, först skulle 50 elsparkcyklar testas, för att förhoppningsvis snart dubbleras och utökas till ännu fler områden i Järva. Testperioden skulle pågå till oktober.

Annons:
svartvit bild på kvinna med armarna i kors som tittar in i kameran
Sarah Paskota. Bild: Archus

Nu lämnar ju Dott, men elsparkcyklarna står fortfarande kvar i Kista.
– Elsparkcyklarna i Kista finns kvar till november. Sedan har ju företaget ett helårskontrakt, så det är väl fram till nyår i Stockholm, säger Sara Paskota när Nyhetsbyrån Järva når henne på telefon.

Hur har testperioden gått?
– Vi håller ju på att utvärdera och tittar på hur vi ska göra i vår.

Är det möjligt att andra aktörer kommer istället nu när Dott lämnar?
– Möjligheter finns alltid, men många av bolagen kämpar med sin lönsamhet.

Nyhetsbyrån Järva har sökt Dott för en kommentar. Via autosvar framgår att deras tidigare sverigeansvarig Cedric Borglund Janson slutade på företaget den 8 september, och att alla frågor hänvisas till hans kollega på Dott i Belgien.

David Johansson

Dotts mejl till sina Sverigekunder den 10 oktober 2023.
Print Friendly, PDF & Email