Bild: The Kloud

50 elsparkcyklar kommer snart att finnas i Kista för uthyrning i ett testprojekt. Det är företaget Dott som tagit initiativet i samarbete med The Kloud för att ”främja mikromobiliteten” i området.

Med hjälp av ett ramavtal med Stockholms stad kommer elsparkcyklarna i Kista till exempel att kunna parkeras på allmänna cykelställ. Nyhetsbyrån Järva har växlat några ord med projektledaren Sarah Paskota från The Kloud för att ta reda på mer.

svartvit bild på kvinna med armarna i kors som tittar in i kameran
Sarah Paskota. Bild: Archus

Varför gör ni den här satsningen?
– För att testa av behovet av denna tjänst i Kista, det pågår fram till oktober. Tanken är att börja med 50 och sedan 100 till om allt funkar som det ska. Sedan utöka zonen till att innefatta fler platser i Järva, säger Sarah Paskota.

Var kan man parkera elsparkcyklarna?
– Dott har samarbetat med flera fastighetsägare där de målat upp parkeringsplatser på deras mark. Till exempel en ruta vid Ericsson och såklart vid Kista Innovation Park. Och sedan finns avtal med Stockholms stad att alla stadens cykelställ kan användas för det. Man får ju inte ställa dem var som helst.

Det gick ju inte så bra för elcyklarna som skulle finnas i Stockholm (inte minst Järva).
– Det var väl ett mindre etablerat företag och någon cykel som gick sönder? Elsparkcyklar finns ju i hela Stockholm redan, så jag ser inget problem med det. Dott är en etablerad aktör i flera storstäder i världen, men det som gäller i Kista är att finns det ingen efterfrågan så kommer vi inte att ha kvar dem efter testperioden.

Initiativet ska ”främja mikromobilitet” i Kistaområdet. Vad innebär det?
– Det är att man kan röra sig under några kilometer. Vi vill ha mer rörelse i stadsdelen, ovan mark. Att man ska ta sig lite längre ut från sin byggnad eller hemvist. Egentligen det som kan hjälpa dig från en kollektivpunkt till en annan punkt.

Så det kommer inte att gå att åka in till Solna eller Sundbyberg?
– Det är ett mikrosystem innanför Kista till att börja med. Vi har fått Dott att satsa med Stockholms stad, så vi hoppas att vi kommer att ha grogrunden för att sedan spilla över till resten av Järva. Det här är en prototyp, för att fråga vill vi ha det här i Kista? Och sedan i Järva?

Vet ni vad det kommer att kosta?
– Man laddar ned Dotts app som vanligt. Först är det gratis och sedan betalning per resa. Det är ingen skillnad för Kista.

David Johansson

Bild: The Kloud

Elsparkcyklarna i Kista ska enligt uppgifter finnas i bruk från och med måndag den 3 juni.

Print Friendly, PDF & Email