Buss vinter snö

Redaktionen fick ett telefonsamtal. ”Vad har hänt med buss 546? Den verkar inte gå längre.” Nej, åtskilliga busslinjer har kortats, dragits om, går mer sällan eller har lagts ned strax före årsskiftet. 546:an var en av dem.

Buss 546 gick tidigare från Tensta centrum, över Hjulsta, Lunda industriområdet och vidare till Jakobsbergs station. Numera går den istället mellan Jakobsbergs station och Barkarby station. Hållplatserna Lunda industriområde, Hjulsta, Hagstråket och Tensta försvinner.

Men det dröjer till 2026 innan tunnelbana mellan Hjulsta och Barkarby blir klar

Regionens trafikförvaltning skriver i sin återkoppling till remissinstanserna att ”Linjen renodlas därmed för att erbjuda lokala resor medan sträckningen som går parallellt med tunnelbanan slutar trafikeras.” Men det dröjer till tidigast 2026 innan tunnelbanan mellan Akalla (inte Hjulsta) och Barkarby blir klar. Frågan är vilken tunnelbanelinje som trafikförvaltningen menar i sin skrivelse?

Buss 612 och 612X, som går mellan Arninge station och Kista centrum, har inte längre lika många passagerare. Regionen skriver att resandemönstret har förändrats efter pandemin och fler antas arbeta hemifrån. Därför läggs 612X ned och buss 612 går inte lika ofta längre under mellantrafiken (betyder motsats till rusningstrafik) på vardagar och under helgerna.

Buss 613 får färre avgångar på sträckan mellan Danderyds sjukhus och Kista på morgonen, och likadant på eftermiddagen.

Busslinje 627 som gått från Åkerby industriområde, till Sollentuna station och fortsatt till Kista kortas. Hädanefter vänder samtliga avgångar i Sollentuna. Bussen slutar alltså att köra sträckan Sollentuna – Kista. Där föreslår regionens handläggare att resenärerna istället ska ta buss 179 och 514 istället, ”vilka erbjuder tät trafik”.

Linje 554, som gått mellan Råby (utanför Bålsta) och Kista läggs ned. Resandet på linjen har minskat efter pandemin.

Buss 537 fortsätter att gå som vanligt

Det fanns även förslag om att lägga ned busslinje 537, som går mellan Upplands Väsby station ch Kista centrum. Men efter ”vidare analys” bedömdes förändringen inte vara lämplig och buss 537 fortsätter att gå som vanligt.

Regionen förklarar att de förändringar som sker, alltså neddragningar, med ökade kostnader, minskat resande och minskade biljettintäkter. Det framkommer också i dokumentet från regionen att det dessutom pågår en översyn av busstrafiken i västerort. Busstrafiken i västerort regleras huvudsakligen av ett så kallat incitamentsavtal, vilket kräver särskild hantering. Ytterligare förslag till förändringar i trafiken kan komma längre fram, skriver regionens handläggare.

Kerstin Gustafsson Figueroa