Trängsel i en tunnelbanevagn.

Varför har tunnelbanan som ska gå från Rinkeby 07.46 varit inställd tre morgnar i rad? Elena Eek har ringt till SL varje gång och frågat varför.
– De säger att det beror på vagnbrist.

Tågen går tätt på morgnarna, men det är också väldigt många som reser med tunnelbanan den här tiden på dygnet. Ett inställt tåg leder till fulla perronger och ännu mer proppfulla tåg.

– De säger ingenting på stationen i Rinkeby, inte heller någon information som rullar på skärmen. Men när vi kommer till Sundbyberg så uppmanar de passagerarna ”att ta hand om varandra” på grund trängsel och att ta nästa tåg…

Annons:

Hur länge ska det vara så här?

Elena Eek ringer till SL:s kundtjänst och har varje gång begärt att få en återkoppling. Hur länge ska det vara så här?
– Men de säger bara att de tar emot mina synpunkter och skickar dem vidare till MTR, som ansvarar för tågen. Någon återkoppling har jag inte fått.

Elena Eek menar att det är en säkerhetsfråga, särskilt med tanke på att många barn reser till skolan så här dags.
– Inga besked om någonting och ändå höjer de priset för SL-kortet.

Sophie Gunnarsson, presskommunikatör, svarar nu per mejl:
”Anledningen till att tåget varit inställt på grund av vagnbrist beror på att tåg lånats ut från blå till grön linje med anledning av problemen orsakade av lövhalka.
Det är fler resenärer på grön linje och därför har tåg lånats ut från blå.

Den här tiden på året har vi en något reducerad trafik och lite längre restider på grund av hala spår. Minskad friktion på spåren gör att tågen får en längre bromssträcka vilket sliter på både räls och hjul. Kör tågen långsammare minskar problemen med lövhalka men leder till längre restider. Spåren blir hala vid låga temperaturer i kombination med hög luftfuktighet. Ett annat problem är fuktiga löv som lägger sig på spåren. Vi arbetar aktivt för att minimera risken för spårhalka. Just nu leder detta till en något reducerad trafik på bland annat tunnelbanans gröna linje, men också på blå.

Vid den här tiden på året måste förarna sänka farten av säkerhetsskäl för att kunna stanna där de ska när spåren är hala och bromssträckan längre. Det är för att undvika att hjulen låser sig och glider – vilket skapar ojämnheter på hjulen. Det kan leda till att tåg måste tas ur trafik för att svarva om hjulen. Tågen ersätts då ibland av tåg från blå linje.

För våra resenärer innebär detta att resan kan ta längre tid än vanligt och att vissa avgångar ställs in. Vi följer väderprognoserna noga och anpassar trafiken till rådande förhållanden för att minimera risken för störningar.”

Kerstin Gustafsson Figueroa

Print Friendly, PDF & Email