Mejlväxlingen med trafikkontoret som rör rivningen av den så kallade muren i Tensta fortsätter. Det här är en berättelse om hur det kan vara att söka svar från en myndighet som lyder under Stockholms stad.

Hur mycket kostade ingreppet på Tenstaplan, som påverkade både framkomligheten för medborgarna och handlarnas inkomster? Jag skickade mitt första mejl den 1 september. Tio mejl senare, tisdagen den 3 oktober, fick jag följande mejlsvar från Trafikkontoret, Stadsmiljö:

”Se svaren nedan:
1)      om jag inte skulle kunna få ut en kopia på ramavtalet? Ja
2)      om ni inte får någon offert, har ni fått ett pris på arbetet? Ja
3)     finns det någon beställning där arbetet beskrivs? Nej, inte någon beställning. Men arbetet kan vara beskrivet i mötesanteckningar mm.”

Trodde hen att jag bara ville veta OM de har fått ett pris?

Efter att ha fått ovan svar, sex dagar senare, börjar jag bli lite förvirrad, speciellt över svaret på fråga 2. ”Har ni ett pris på arbetet?”. Varför svarar de bara ”ja”? Är det oklart att jag vill veta priset? Trodde hen att jag bara ville veta OM de har fått ett pris? Hur ska jag tolka det här?
I första hand väljer jag för stunden att fokusera på att få över ramavtalet (fråga 1) och mötesanteckningar där det inte finns någon beställning, men där arbetet i alla fall beskrivs (fråga 3).
Mellan den 3-6 oktober lyckas jag ändå fastställa hur många sidor de efterfrågade handlingarna utgör och ber tjänstepersonen att skicka över handlingarna som finns, inklusive ramavtalet.

Tisdagen den 10 oktober får jag följande mejl :
”Här kommer handlingarna som du efterfrågat, med undantag för ramavtalet då vi letar efter det i arkiven (personen som var avtalsansvarig tidigare har slutat). Fakturan kommer därför att skickas när ni fått alla underlag.
Jag skickar dig avtalet så fort som jag får det, ursäkta att det har dröjt.
Återkom vid frågor.”

Samma dag tackar jag och försöker med ett trevande mejl angående priset på jobbet:
”Hej! Glömde följa upp den här frågan: ”om ni inte får någon offert, har ni fått ett pris på arbetet?” Du svarade bara ”Ja” i ditt mejl från den 27 september som du ser i tråden nedan.
Jag kanske uttryckte mig oklart, så jag ställer om frågan: I och med att ni har ett pris på arbetet, skulle jag kunna få veta vad det priset är?
Ha det så bra!”

Fredagen den 20 oktober skickar jag en påminnelse om att jag inte fick svar på mitt mejl från den 10 oktober där jag en andra gång alltså försökte fastställa priset för jobbet.

’Återkom vid frågor’

Jag får med vändande post följande svar:
”Hej
Ursäkta att mitt svar har dröjt. Jag har hittat ramavtalet, däremot hittar jag inget specificerat rörande muren. Hör av dig om du vill ta del av handlingarna ändå.
Däremot har jag hittat ett Besluts-PM (se bifogat) som jag tror kan besvara en del av dina frågor, dvs. det är det beslut som togs fram innan genomförandet.
Återkom vid frågor.”

Det står inget alls om min fråga angående priset. Jag undrar hur jag ska tolka detta, lägger ner för stunden.

Tisdagen den 24 oktober skickar jag följande mejl:
”Ja, jag vill ta del av ramavtalet ändå, tack!”
Följande fråga har jag ännu inte fått svar på: Jag kanske uttryckte mig oklart, så jag ställer om frågan: I och med att ni har ett pris på arbetet, skulle jag kunna få veta vad det priset är?”
Egentligen har jag extremt lite tålamod för en process som denna, och i det här läget har jag börjat bli något matt. Jag glömmer faktiskt nästan bort allt detta i en månad.

Vad är priset på arbetet?

Men onsdagen den 29 november skickar jag ytterligare en påminnelse i ett mejl:
”Hej
Se nedan mejltråd.
Det har gått ganska lång tid nu, och jag har ännu inte fått svar på den enkla frågan om vad priset är för arbetet. Vad jag förstår så ska man väl få ut sådan information ganska så skyndsamt?
Vad är priset på arbetet?
Vad är det som gör att det dröjer så länge med svar?
Ha det bra!”

Som jag räknar är detta fjärde gången jag frågar om priset. Under ett tidsspann på drygt två månader. Jag har ej heller fått ta del av ramavtalet.

Fredagen den 1 december får jag följande mejl :
”Hej!
Ursäkta att det tagit så lång tid. Ansvarig person som arbetade med projektet har slutat och tjänsten täcks för tillfället upp med konsultstöd. Jag har nu fått svaret att arbetet totalt kommer att kosta cirka 2 miljoner kronor. Är det någon särskild del av detta som du vill veta mer kring?”

Den 10 december ber jag i ett mejl att säkerställa att jag fått svar på alla mina frågor som jag skickade den 1 september.

Det skulle vara oseriöst att lägga ansvaret på en stackars avdelningsadministratör

Tisdagen den 12 december får jag ett mejl från en ny person, som är extern (inhyrd) konsult. Det måste vara den som nämndes i mejlet den 1 december. Konsulten har dock varit inblandad i projektet sedan slutet på augusti, så jag undrar när den projektledare som hade slutat slutade. Konsultens mejl är tämligen utförligt och detaljerat angående arbetet och dess pris är ”ca 2.0 Mkr”.

I stort sett lägger jag ned denna mejlväxling här, den som började den 1 september. Jag vill här poängtera något: Hur tjänstemännens arbetsbelastning och arbetssituation på trafikkontoret ser ut har jag ingen aning om. Så jag tror att det skulle vara djupt vanskligt och faktiskt oseriöst att lägga ansvaret på en enskild stackars avdelningsadministratör som jag bara kan anta söker febrilt delge mig den information jag söker.

Jag läser detta mer som en berättelse om hur det är att söka svar från myndighet som lyder under Stockholms stad. Det finns säkert en förklaring till varför det är så svårt att få svar på mina frågor, men att den förklaringen någonsin kommer komma fram hyser jag inget större hopp om. Vad jag kommer ihåg, och jag ids inte dubbelkolla alla mejl, har jag aldrig fått ramavtalet.

Hur blev det så här? I kommunallagen står det något i stil med att handlingarna ska tillhandahållas ”skyndsamt” har jag för mig. Skyndsamt betyder enligt Justitieombudsmannen ”någon eller några dagar”.

Chris Pastorella

Blå skylt med information om att Tenstaplam rustas upp.
Print Friendly, PDF & Email