En särskild sjal anpassad för träning har tagits fram av gymnasieeleverna bakom Aafiya Hijab UF.
– Vi började med företaget på grund av skolan och som en del av vår kurs i företagande. Vi brainstormade tillsammans och jag hade sett en tjej i gymmet som hade på sig en hijab som var väldigt lång. Varje gång hon gjorde sina övningar behövde hon flytta den bak på axeln, säger India Lansky, produktansvarig på Aafiya Hijab UF.
India Lansky, Safia Ali Jama, Natasha Makiese och Shann Ali går i samma klass på Jensen Gymnasium Gamla Stan. De bor i olika delar av Stockholm. En av dem är från Tensta. I slutet av augusti 2022 drog de i gång sitt företag och kommer sakta men säkert att marknadsföra det för att sedan avveckla, allt enligt kursplanen.
– Vi kommer köra hela processen och sedan får vi se. Vi hoppas att det finns en efterfrågan och vår uppgift var att ta fram en helt ny produkt för marknaden, något lättsålt. Vi kom fram till att det fanns brist på bra gymsjalar för muslimska tjejer. Vi vill skapa något som de behöver, säger företagets VD Natasha.
Hijaben som de tagit fram är anpassningsbar och tyget är gjort av lykra, nylon och polyester. Den finns i tre storlekar. De har lagt ner mycket på designen och allt är handplockat.
– Vi kollade in Nike och andra varumärken och såg att alla såg likadana ut med ett stort tryck på sidan. Vi ville ha mer minimalistisk stil och la till knappar på våra sjalar. Just nu har vi bara svarta men om vi märker en efterfrågan beställer vi in andra färger, säger Natasha.
Safia, företagets försäljningschef och mediaansvarig, är den enda i gruppen som bär sjal. Hon har tränat basket sedan hon var liten och gymmar också.
– Jag märkte att jag inte orkade träna med mina sjalar för jag fick ett stort märke i pannan och huvudvärk. Det blev en nackdel för mig. Många kvinnor vill träna utan att ha en tajt hijab. Så det är med en stor glädje vi presenterar denna produkt till alla mina systrar och vänner, säger Safia.
De har varit i kontakt med exempelvis Jumpyard och skulle gärna etablera sig utomlands.
– Vi kan inte på egen hand skicka i väg produkter och vi vill gärna samarbeta med andra i produktionen. Just nu har vi bara en person med symaskin som syr upp sjalarna. Vi lär oss att vara entreprenörer och kursen ser till att elever och ungdomar får chansen, säger Natasha.
För ett litet startkapital från vänner och familj kunde de köpa in varorna.
– Vi har varit med på pitchtävlingar som Jensenskolorna haft runt om i Sverige och nu är vi i final. Vi kommer att möta 17 andra från UF-skolor. Vi har vår Instagram där vi marknadsför allt, men med framtidsplanerna får vi se hur processen går, säger Safia.
Det är en del av kursen att stänga ner och sedan öppna upp med samma namn.
– Vi har varit på julmarknader, men det var inte riktigt vår målgrupp där, men vi sålde ganska bra ändå. Fokuset har varit på att få i gång produktionen och vi har ett stort antal svarta hijabs inne, säger Shann som är företagets ekonomichef.
I mars deltar de i en UF-mässa på Westfield Mall of Scandinavia.
– Det kommer att bli roligt och då kan vi marknadsföra produkten ännu mer. Vi har stora förhoppningar att vår målgrupp finns på plats, säger Shann.
Flera av dem vill fortsätta att studera vidare.
– Jag kommer resa runt lite och jobba och sedan kommer jag att söka till högskolan. Så vi ser detta engagemang som ett sidoföretag, säger Shann.
– Detta är inte bara ett nöje utan en rättighet att ha en bra sjal för sport och träning. Varför skulle det inte finnas en träningsanpassad hijab för de som bär hijab när det finns ett hundratals olika träningsbyxor? Tjejerna behöver vår produkt, säger Natasha.
Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Man kan driva det själv eller tillsamans med andra, vanligtvis tre till fem elever. Under kursen får de bland annat ta fram en affärsidé, ha kontakt med rådgivare och sälja en vara eller tjänst.
Krista Sirviö