Ingen är nöjd med att rulltrapporna på t-banestationen i Rinkeby inte funkar. Jag förstår vilka problem det skapar. Inte minst för alla människor i Rinkeby som jobbar i vård, omsorg, kör bussar och alla andra jobb som gör att vårt samhälle fungerar varje dag och särskilt nu.

Det är heller inte första gången. Det var en liknande situation på t-banan i Rinkeby förra året. Jag var där då och satt i möten med de som sköter rulltrapporna för att se hur vi kan minska risken för att det här ska hända.

Fungerande rulltrappor och hissar är av högsta prioritet för mig

Annons:

Fungerande rulltrappor och hissar är av högsta prioritet för mig. Det är därför vi lägger en och en halv miljard för att byta ut och renovera rulltrappor och hissar. Det är därför vi tittar hur vi kan skapa ”smartare” rulltrappor som inte bara stannar när de gått sönder utan förvarnar när delar snart behöver bytas ut.

Det är däremot viktigt att förstå varför detta problem inträffar. En rulltrappa står still på grund av att den saknar en viktig reservdel som behöver tillverkas manuellt i Tyskland. Den nedåtgående rulltrappan kan bara åka nedåt. Vad gäller den sista rulltrappan så pågår det arbete med att få den att fungera så snabbt som bara möjligt.

Att alla rulltrappor står still eller att det bara går att åka nedåt och att människor därmed trängs i hissen är inte tillfredsställande. Så ska det aldrig behöva vara och verkligen inte just nu. Det är inte ens en fråga. Mitt löfte till Rinkebyborna är att gå till botten med problemet och så snabbt det bara går leverera rulltrappor som fungerar.

Tomas Eriksson (mp) miljö- och kollektivtrafikregionråd
Print Friendly, PDF & Email