En kranbil medgripklor ska skrota en tunnelbanevagn

Idag lördag åker den sista så kallade CX-vagnen, av modellen C 14, längs röda linjen. Vissa av de gamla vagnarna har trafikerat tunnelbanenätet sedan 1970-talet. De har gått 380 000 mil. Det motsvarar 95 varv runt jorden. 

Varje vecka hämtas två av de gamla vagnarna i Hammarbydepån för att skrotas vid Årstaberg. Men tolv av vagnarna får ett fortsatt liv på Saltsjöbanan, och en vagn sparas på Spårvägsmuseet. Innan vagnarna skrotas tar man hand om reservdelar som kan användas för att reparera vagnarna på Saltsjöbanan, eftersom vissa delar inte längre tillverkas. 

De nya vagnarna, som kallas C30, började rulla 2018 på röda linjen och ska så småningom trafikera även den blåa linjen. Vagnarna är 70 meter långa, utrustade med luftkonditionering och bättre tillgänglighetsanpassade med breda gångar. Sammanlagt har det köpts in 116 vagnar, 27 nya sätts i trafik under 2024 och lika många 2025. Eftersom tunnelbanenätet i Stockholm byggs ut, så behövs det fler tåg än förut. 

Annons:
Ett modern tunnelbanetåg åker på en bro med vatten under

Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen, tror att många tunnelbaneförare och andra tågentusiaster kommer att känna sig lite vemodiga idag, men att det också är spännande med de nya tågen som köpts in.

Spårvägsmuseet kommer att ha en specialvisning om de gamla CX-vagnarna idag lördag 10 och imorgon söndag 11 februari klockan 14:00.

Annika Skarf

Källa och bilder: Region Stockholms presstjänst

En man på väg mot en äldre tunnelbanevagn som står på en trailer
Print Friendly, PDF & Email