Kärlek, tro, gemenskap, utanför- och föräldraskap. På Yasins tredje album behandlas ämnen mästerligt i en snabb takt i lågmälda, men välgjorda produktioner.

För det är just texten, eller poesin, som är i fokus. År av att leva vid sidan av det snabbt föränderliga samhället vi idag lever i, har gett nya insikter till en av vår tids främsta samhällsskildrare.

Med berättandet i fokus kommer inspiration inifrån, både tankar och musikalisk utformning, ofta från artisten tidigare verk. Spåret Free At Last’s lätta flört med Edu från skivan More To Life från 2020. Vi hittar på årets album låten Spiderman Del 2, fortsättningen på Spiderman (intro) från 98.01.11, även det albumet från 2020. Det är tydligt att Yasins största källa är just Yasin.

Annons:

Han har en blick och ett perspektiv som är sylvasst

Vid albumsläppet för någon vecka sedan var mognad ett ord på mångas läppar, men det vill jag argumentera för har alltid funnits. Redan på 98.1.11, Yasins andra album, skrev Eleni Terzitane i rubriken att mognaden var påtaglig. Den har alltid funnits där. Tittar man närmare på tidigare alster ser man en visdom som förbryllar i varje skede av den nu 25-åriga rapparens yrkesliv. Han har en blick och ett perspektiv som är sylvasst. Det är djupt, ärligt, men också våldsamt.

Yasin visar att han kan göra melodiska låtar som på 4 on the floor- dängan Har Dig kanske riktad till alla som inte är lika bekanta med världens största subgenre trap. Rent strukturellt är de tolv låtarna uppdelade i sektioner där de första fem är trap-influerade.

Det är som om de måste ta avstånd från Yasins förflutna

Yasins album har fått ett otroligt genomslag och har recenserats överallt. Men så gott som varje recension innehåller brottsrubriceringar. Ur Aftonbladet: ”Den 25-åriga artisten påstår sig ha lämnat livet som kriminell.” Det är som om de måste ta avstånd från Yasins förflutna och musiken hamnar i skymundan. Samtidigt som Yasin själv visar ansvarstagande gång på gång i sina texter. Det är tydligt att recensenterna fortfarande inte betraktar honom som den artist och affärsman han är.

Med tanke på att vissa av texterna påminner om en tidigare Yasin, och säkert skrivits tidigt under de tre åren mellan hans album, så säger något mig att vi har ett album till att se fram emot i år.

Omar ”O!” Abdirizak

Print Friendly, PDF & Email