”Riktig integration uppnås när människor med olika bakgrund delar vardagsliv” skriver Järvaborna Sundos Khadim och Tewodros Zakariya från nätverket Låt parken leva. De menar att discgolfbanan på Järvafältet har samma potential som bron mellan Rinkeby och Ursvik.

Bron mellan Rinkeby och Ursvik är klar sedan flera år och har fått mycket uppmärksamhet trots att den inte öppnats än. Eller kanske just därför? SD vill riva den. Trots att den fått integrationspris. Eller kanske just därför… Typiskt SD att vilja dela upp människor, men ärligt talat: Vad är det för mening med en bro om ingen vill gå över den?

Det är klart att bron ska finnas. Den borde redan ha öppnats. Inget är väl mer självklart än att stadsdelar ska ha förbindelser? Allt ståhej kring Rinkebybron visar bara hur extremt segregerad Stockholmsregionen blivit. Ursvik i Sundbyberg vann tvärbanan och Rinkeby förlorade den – en regional investering på flera miljarder – men Stockholms politiker framställer sig ändå som vinnare för att de lyckades förhandla sig till en bro, så att Rinkebyborna kan gå till Ursvik om de vill ta spårvagnen. Det mesta av kostnaden 100 miljoner fick stockholmarna dock stå för själva.

Annons:

Att ”bygga ihop” segregerade stadsdelar gör dem inte mindre segregerade

Stockholms Handelskammare knyter så stora förhoppningar till bron att den redan 2019 fick deras stadsmiljöpris. Detta för att ”brons funktion och symbolik gör staden mer attraktiv”.

Att brons funktion gör livet lättare är lätt att förstå. Men dess symbolik är inte lika tydlig. Många politiker hoppas att ökad närhet mellan segregerade stadsdelar också gör att människor kommer närmare varandra.

Det är naivt.

Kanske samlas några välvilliga från skilda samhällsklasser vid invigningen eller något årligt ”brobyggar”-event, men hur träffas dessa människor under årets andra dagar? Istället för att manifestera gränslös gemenskap visar dessa konstlade sammankomster snarare hur sorgligt uppdelad staden har blivit.

Det behövs mer.

Riktig integration uppnås när människor med olika bakgrund delar vardagsliv. Att ”bygga ihop” segregerade stadsdelar gör dem inte mindre segregerade. Istället behöver vi bygga blandade stadsdelar.

Segregation kan brytas först när särskilt utsatta stadsdelar åter har något att erbjuda. Bra samhällsservice, bra miljö och gärna något extra att vara stolt över: Attraktioner värda ett besök, som kan få människor att vilja gå över en bro.

I Järva DiscGolfPark byggs broar varje dag

Järva DiscGolfPark är en sådan attraktion. Prisbelönt – inte av politiker som hoppas på framtida ”funktion och symbolik”, utan av människor som besöker och använder parken. Utsedd till Årets Park 2017, Bästa platsen i Järva 2018 och Världens bästa discgolfbana 2020. Statistiken talar: Varje år betalar 30 000 spelare för nöjet och utmaningen att gå en runda. I en park i Tensta. Mångdubbelt fler besöker den bara för att njuta av miljön. Här träffas människor av intresse och för att de trivs.

Här byggs broar varje dag.

”Genomkorkat” tyckte andra partier om SD:s förslag att riva Rinkebybron, vilket det onekligen är. Men vad ska man då säga om moderata borgarrådet Joakim Larssons 12 år gamla förslag att riva Tenstaparken? För att bygga en monumental begravningsplats på en gammal tipp?

Miljöpartiets språkrör Per Bolund ryckte genast ut till Rinkebybrons försvar på Twitter och i TV: ”Integration görs inte genom att riva broar, utan genom att bygga nya.” Antagligen menade han både verkliga och symboliska broar, som till exempel Järva DiscGolfPark. Men vad ska han då säga till sin partikollega i Stockholm, Daniel Helldén, som under sin tid som borgarråd för parker och kyrkogårdar gick i spetsen för att riva denna Tenstas främsta attraktion, fälla tusentals träd och bygga flera kilometer bilväg i vårt kulturreservat? Ja, vem hade trott det om MP?

Ska vi i Järva ständigt påminnas om döden?

När ska politiker sluta med symboliska utspel och bry sig om integration på riktigt?

Halva parken är redan uppgrävd. Död och begravning ska ersätta liv och lek. Om tio år tänker Stockholms kyrkogårdsförvaltning ta resten av parken och anlägga bilväg upp till toppen av tippen där en ceremonibyggnad ska byggas och synas över hela Järvafältet.

Ska vi i Järva ständigt påminnas om döden? Och alla som passerar våra förorter på motorvägen? ”Jaja, det är där dom skjuter och begraver varandra”. De kommer inte tänka tanken att stanna till. Eller vilja gå över en bro.

Projektet att begrava framtidstro i Tensta måste stoppas. Järva DiscGolfPark älskas lokalt, prisas nationellt och hyllas internationellt. Det är dags för ett erkännande från stadshuset också. Politiker har beslutat att förstöra en världsattraktion – politiker kan ändra sig och besluta att låta bli.

Sluta att särskilt utsätta våra områden för dålig politik. Isolera inte Tensta och Rinkeby. Riv inte broar. Låt parken leva.

Sundos Khadim, Tensta
Tewodros Zakariya Abdi, Rinkeby
Båda aktiva i Låt Parken Leva, ett tvärpolitiskt miljönätverk

Print Friendly, PDF & Email