Kvinna framför en tvättmaskin

Jag känner att det är dags att skriva om det som varit här på Rinkebysvängen och det som bör förändras.

Jag börjar med tvättstugan på Rinkebysvängen 91 eftersom jag anser att den är det mest akuta att ta itu med i skrivande stund. Situationen där är följande :

SWATABs avjoniseringssystem är borta efter en cirka sex månaders lång kamp. Det vi inte visste då var att tvättmaskinerna, efter att HSB tagit bort avjoniseringssystemet, inte fungerar. Det innebär att hundratals hyresgäster tvättar sina kläder i tvättmaskiner av märket Miele, som efter avslutad tvätt kommer ut smutsiga. Många, många grannar har vittnat om detta. Flera grannar säger att maskinerna vi hade före renoveringen av tvättstuga 91 var mycket bättre.

Annons:

Stämningen i tvättstuga 91 är förtvivlad

Stämningen i tvättstuga 91 är förtvivlad. Det första jag möts av är en mycket smutsig tvättstuga där det piper och ringer som i något slags larmcentral (det är en trasig torktumlare ).

Dagligen är en eller flera vitvaror trasiga i varenda tvättutrymme. Vi alla lider av detta, men värst är det för småbarnsföräldrar, som bara försöker få vardagssysslorna att gå ihop. För dem blir det en kamp, både psykiskt och fysiskt, att gå ner till tvättstuga 91.

Efter tvätten är det dags att torka kläderna. Det fungerar inte heller av flera anledningar, antingen är torkskåpen/torktumlarna trasiga, men kläderna blir inte torra ens när torkskåpen fungerar. Efter fyra timmars torkning är kläderna fortfarande inte torra. Det är en anledning till att  många grannar behöver gå över ordinarie tvättid och boka ytterligare tvättid efter den ordinarie för att få kläderna torra. Men för de flesta blir att bära hem blöta kläder och hänga dem runt om i lägenheten. Detta är helt, helt oacceptabelt.

Jag är förvånad över att Miele tillverkar sådant skräp

Jag kallar själv tvättmaskinerna för ”leksakstvättmaskiner” och jag är förvånad över att Miele tillverkar sådant skräp. Miele brukar ju ha ett rykte om sig att tillverka kvalitet.

Grannar har även sagt till mig att de INTE vill ha självdoserande tvättmaskiner utan de vill ha rätten att välja vilket tvättmedel de vill använda till sina kläder.

Många har ringt, ringt och ringt till HSB om detta. Men enligt uppgift uppmanas hyresgästerna att köpa sina egna tvättmaskiner om de tycker att vitvarorna i tvättstugan inte fungerar. Vilket enligt mig är ett totalt oacceptabelt svar. Men kanske är det själva poängen? Köper hyresgäster tvättmaskiner hem slipper ju hyresvärden betala elförbrukningen. Kan det ligga något i detta?

Tvättstugan är en av våra sociala landvinningar kvinnor kämpat för

En kvinna säger till mig:
– De andra i Rinkeby har bra tvättstugor, varför har vi inte det? Jag är besviken.

Tvättstugan är en av våra sociala landvinningar kvinnor kämpat för och en landvinning som vi inte tänker släppa taget om på Rinkebysvängen.

Nästa problem i tvättstuga 91 är att den ofta är mycket, mycket smutsig. Det borde finnas adekvat städutrustning inne i varje låst städutrymme att städa med, som mopp, hink, sopborste ,sopkvast och disktrasor. Då har de boende en chans att städa. Många hyresgäster tar med sig egna städartiklar ner till tvättstugan för att göra det bästa i denna situation, det är en stark indikering på att hyresgästerna visar stor handlingskraft till att själva förändra situationen i tvättstuga 91.

Jag tycker, att det är hyresvärdens ansvar att komma på lösningar att vidta de åtgärder som krävs. Lösningsorienterad bör en hyresvärd vara, tycker jag, när man vill bedriva bostadsbolag. Alla problem går att lösa. Det handlar om att ha rätt kunskap och vilja.

Befolkningens stress och lidande bör tas på fullaste allvar

Befolkningens stress och lidande bör tas på fullaste allvar av vår hyresvärd HSB och åtgärder måste vidtas omgående. En lösning för att få ordning i tvättstuga 91 är att ha en TV-apparat som visar, på flera språk rullande, hur man tvättar, torkar och städar efter sig i tvättstugan. Alla måste få rätt information om vad som är hyresgästernas ansvar.

Många hyresgäster vill att kameror sätts upp i tvättstugan för att stärka tryggheten och öka trivseln, vilket också skulle leda till större städansvar från hyresgästernas sida

Vi från den Lokala Hyresgästföreningens vill att HSB köper in nya fungerande tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp så att befolkningen här kan leva ett värdigt liv. Denna Kafka-liknande cirkel av förtvivlan och hopplöshet måste brytas en gång för alla.

Vi på Rinkebysvängen vill ha samma livskvalité som andra boende i Rinkeby. Vi tycker att vi är värda det. Vi vill ha en förändring NU!

Nikoletta Dolfin,
ordförande i den Lokala Hyresgästföreningen på Rinkebysvängen
Bild: Stefan Taikon

Print Friendly, PDF & Email