Avstängd gång- och cykelväg vid Förbifart Stockholm och Akallalänken
Avstängd gång- och cykelväg vid Förbifart Stockholm och Akallalänken

I augusti förra året skrev Nyhetsbyrån Järva om att barriärerna över kommungränsen mot Järfälla kvarstår, efter flera års byggande av Förbifart Stockholm. Då fanns löften om förbättring för den som ville ta sig västerut från Järva, men sedan dess har nästan ingenting hänt. Den gång- och cykelbana som skulle öppna mot Barkarby har försenats ytterligare.

Det började med att Trafikverket rev gång- och cykelbron över Akallalänken i november 2018. Innan dess kunde man gå eller cykla från Järva till Barkarby via gamla Enköpingsvägen. Trafikverket har sedan dess byggt motorvägen Förbifart Stockholm rakt genom skogsdungen där cykelbanan gick. Hjulstarondellen precis intill ska bli Sveriges mest trafikerade korsning, med över 200 000 fordon per dygn.

Sedan rivningen har beskeden om öppning av en ny gång- och cykelväg avlöst varandra. Ett halvfärdigt övergångsställe är det enda som byggts på Akallalänken, mellan Hjulsta och Hästa gård. På skyltar som sitter kvar än idag kan man läsa att den nya vägen skulle öppna 2021-2022. På Trafikverkets hemsida har datumen gång efter gång flyttats fram. Senaste nyheten var att cykelbanan och övergångsstället som ersätter den gamla bron skulle öppna nu i höst.

Annons:

Gående och cyklister får vänta ytterligare

I slutet av augusti började grävskoporna till slut jobba. Men samtidigt kom besked från Trafikverket att cykelbanan inte skulle kunna öppna än på ett tag. Fem månader efter att Nyhetsbyrån Järva ställt frågan om öppningen svarade Trafikverket att gående och cyklister får vänta ytterligare.

“Eftersom gång- och cykelbanan går under E4 Förbifartens broar och då genom arbetsområdet kan ingen gc-trafik av säkerhetsskäl släppas fram förrän broarna och alla ledningsarbeten under dem blivit färdigställda”, skrev Cecilia Aflodal, kommunikatör på Trafikverket, i september.

Trafikverket prioriterar att bygga klart bilvägen

På samma sätt som gång- och cykelbanan längs järnvägen i andra änden av den långa motorvägsbron stängdes av varje sommar i sex års tid vill inte Trafikverket öppna den nya förrän arbetet på och runt bron är klart. Trots att motorvägen inte planeras öppna förrän 2030 prioriterar Trafikverket att bygga klart bilvägen innan de släpper fram några gående eller cyklar.

“Elarbeten för matning till trafikanläggningen har pågått en tid och likaså arbetet med dagvattendammarna. Kvarstående arbete kommer att pågå under hösten innan allt är färdigställt innan vintern”, skrev Cecilia Aflodal.

Men någon cykelvägsöppning innan vintern verkar det inte bli heller. På de orange skyltarna som sitter i området har Trafikverket bytt ut årtalen. “Öppnas igen våren 2024” står det nu.

Viktor Arnell

Faktaruta: Trafikverkets olika besked

  • Under 2020 meddelade Trafikverket att en ny gång- och cykelväg skulle öppna när byggarbetet med E4 Förbifart Stockholm i området var klart, vilket angavs till cirka 2021-2022. Informationsskyltar med det beskedet sitter fortfarande kvar runt området.
  • Senare satte Trafikverket upp fler skyltar som meddelade att cykelbanan skulle öppna våren 2022. Även de sitter kvar än idag.
  • Våren 2022 sade Trafikverket på sin hemsida och via sina kommunikatörer att gång- och cykelbanan skulle öppna under hösten 2022.
  • Hösten 2022 var beskedet istället att de räknade med att den skulle vara klar till årsskiftet.
  • I februari 2023 hade beskedet ändrats till att den beräknades kunna öppna under året.
  • I maj meddelade de i en nyhet på Cykelns dag att den nya cykelbanan och övergångsstället över Akallalänken skulle öppna nu i höst.
  • Hösten 2023 var beskedet att arbetet skulle vara färdigställt innan årsskiftet.
  • Senare under hösten kom skyltar upp som meddelar öppning våren 2024.