Sedan den första april finns stadens lånecyklar på flera platser i Järva och intresset har varit stort för att prova systemet. Men tidigare medborgarvärden Mohamed Hagi Farah är rädd att cyklarna ska föra med sig problem.

– Jag har pratat med flera ungdomar som säger att de ska betala för en månad och ta cykeln till jobbet på lovet. De tror att de får ha den i 30 dagar och kan ta med cykeln hem på kvällen. Skyltarna är otydliga, att man bara får ha cykeln i 90 minuter står med för liten text.

Mohamed Hagi Farah tror att många kommer att missuppfatta uthyrningsvillkoren och på så sätt riskera att bli betalningsskyldiga utöver hyrkostnaden.

Annons:

Carina Kronqvist, projektledare på Stockholm e-bikes, säger att de inte har haft några omfattande problem med att användarna missförstår villkoren, men medger att kommunikationen kanske behöver tydliggöras när cyklarna når ut till nya målgrupper.

Det är inte ett återkommande problem att folk tror att de kan ta hem cyklarna

– Tidigare har den typiska användaren varit någon som cyklar mellan möten i innerstan och då fungerar det ju bra med de här systemet. Nu när vi bygger ut försöker vi göra det så organiskt som möjligt så att vi inte skapar öar någonstans där det blir tomt på cyklar på vissa stationer.

Lånecyklarna är försedda med GPS för att företaget ska kunna hitta de cyklar som av olika anledningar inte kommer tillbaka till en station efter 90 minuter. Efter den tiden kostar det 12 kronor i timmen att fortsätta cykla, upp till 14 timmar. 

Är cykeln fortfarande inte återlämnad efter 14 timmar vet varken Carina Kronqvist eller Linus på Stockholm e-bikes kundtjänst vad som händer, men någon form av straffavgift blir det om man inte har ett godtagbart skäl. Ett godtagbart skäl kan till exempel vara att appen krånglar så att det inte går att markera resan som avslutad.

– Det är inte ett återkommande problem att folk tror att de kan ta hem cyklarna. Det är batteridrivna cyklar som inte går att ladda hemma, utan de måste tillbaka till en station för att laddas. Vi åker runt och servar dem med nya batterier, säger Carina Kronqvist.

Anna Nygård

Print Friendly, PDF & Email