Den 9 maj hålls ett fotbollsevent där en ny tävlingsform står i fokus. Lagkonceptet slopas och i stället ställs spelare mot spelare och tävlar om 20000 kronor.
Jobbtorg Unga Kista är arrangörer och har fått hjälp med marknadsföringen av fotbollsstjärnorna Taha Ali, Robin Quaison (Quaison Foundation) och Dejan Kulusevski (44 sports agency), samt Husby FF och Folkets Husby. Det är första upplagan av fotbollstävlingen Sveriges showare, ett event som äger rum i Spångahallen.
Eventet riktar sig till unga från Järva mellan 16 och 29 år och syftet är att genom fotbollen locka denna målgrupp till meningsfyllda aktiviteter.
Till skillnad från den vanliga tävlingsformen där två lag ställs mot varandra, utgår denna inriktning från individen, och spelarna representerar i stället sig själva.
I dagsläget har totalt 310 personer anmält sig till eventet, men då idrottshallen är bokat för ett begränsat antal timmar, finns det endast utrymme för 96 spelare att delta.
Utöver det sportsliga, kommer det även finnas en mässa på plats där besökarna får möjlighet att träffa arbetsgivare och skolor.
Under dagen bjuder arrangörerna på mat och dryck, samt tävlingar för dem som inte deltar på fotbollsaktiviteterna. Det kommer bland annat finnas möjlighet att vinna matchbiljetter till Allsvenskan.
Suleiman Ibrahim