En undersökning från Tinder visar att totalt 58 procent av 18–25-åringarna i Sverige inte tycker sig ha tillräckligt med information inför det kommande valet. Som ett sätt att motverka detta och dra nytta av Tinders plattform, kommer förstagångsväljare att i Tinder-appen kunna se VioValets utbildningsmaterial.​

  – Genom samarbetet med Fryshuset och Run For Office vill vi därför hjälpa förstagångsväljare att hitta sådan information och hjälpa dem göra sina röster hörda, säger Elin Sivard, Communications Manager, Nordics på Tinder.

Över 430 000 svenskar röstar för första gången

Annons:

 – Över 430 000 svenskar röstar för första gången i det kommande valet. Genom att samarbeta med Tinder kan vi nå ut till en stor del av denna målgrupp genom en plattform som de redan använder, säger Sarah Dolah, projektledare på Fryshuset.

Fram till den 7 september kommer de Tinder-medlemmar i Sverige som är förstagångsväljare att via ett rörligt Swipe Card i appen hänvisas till VioValet’s Instagram, där de kan ta del av information kring valet 2022. Det är första gången som detta samarbete mellan Tinder, Fryshuset och Run for Office äger rum.

 –  Att ta vara på ungas samhällsengagemang är en av grundstenarna för en positiv utveckling av vår demokrati. VioValet är en plattform som är skapad av unga och för unga, för att förenkla att ta del av samhällsnyttig information, säger Tamar Khatchadourian, projektledare på Run for Office.

 

Print Friendly, PDF & Email