Farshin ger röst åt dem som lever med våldet omkring sig

Kultur/Recension

Förra året publicerade Nyhetsbyrån Järva Husbyförfattaren Melody Farshins Mizeria som sommarföljetong och boken har även dramatiserats och spelats på Stadsteatern. Nu är Farshin aktuell med sista delen i sin trilogi. Anna Nygård har läst den.

100K är del tre i berättelsen om tvillingarna Aicha och Ali som försöker bli vuxna i ett miljonprogram någonstans i Stockholm. Platsen är inte utskriven, men Melody Farshin har skrivit in detaljer som gör att det är lätt att se Järvaområdets gator och torg framför sig.

Liksom Mizeria och Lowkey är 100K en riktig bladvändare. Melody Farshin har ett otroligt språk som ger liv åt berättelsen och gör hennes böcker omöjliga att lägga ifrån sig. Trots att humorn hela tiden är närvarande blir karaktärerna aldrig karikatyrer. I 100K är det dock lika delar tårar och skratt som landar på sidorna. Upplösningen är den mörkaste av de tre böckerna, för orsaken till den tyngsta misären i ettan visar sig vara knuten till just beloppet 100K.  

Ur askan reser sig nya mördare

Farshin ger röst åt de ungdomar som lever med våldet omkring sig på ett sätt som är omöjligt att föreställa sig för de flesta människor i Sverige. 100 tusen kronor är så mycket pengar och samtidigt ingenting för ett människoliv. Bakom varje mörk rubrik finns människor. Inte bara offret och dens familj, utan många, många fler. Varje mord ger upphov till en lång rad kedjereaktioner. Det är arrangerade äktenskap, familjer som splittras, kraschade förhållanden och ur askan reser sig nya mördare.

”Varför behövde respekten kosta mig mitt samvete?” Frågan ställs av Dollar. Efteråt, när allt är försent. Ett par år tidigare var han en tanig kille som hittat sin överlevnadsstrategi genom att helt fly in dataspelens värld. Det finns många som han där ute. Men de flesta Dollar-killarna slipper ställa sig frågan vad som händer ”när den mobbade grabbens enda vän försvunnit”. Och dessutom försvunnit på det hemskaste sättet du kan föreställa dig. Svaret är att det blir kaos. 

Vi har sett det i form av näthat, incel-rörelsen och skolskjutningar. I 100K får vi ortenversionen. Dollar som alltid levt i skuggan av sin coola storebrorsa, doppats i toaletten av mobbarna och tvingats gå hem från skolan utan skor erbjuds plötsligt en genväg till respekt och utan sin vän har han ingenting att sätta emot.

Trots att Melody Farshin skriver fiktion är hon inne i hjärnan på förortens trasigaste killar på ett sätt som Diamant Salihu bara kan drömma om. Mizeria-trilogin är både underhållande och angelägen utan att exploatera eller profitera på verkliga människor och deras lidande.

Anna Nygård
Bild: Caroline Andersson Renaud
Print Friendly, PDF & Email