Det är inte varje helg som ett världsmästerskap genomförs i Järva. Årets världsmästerskap i Visual Merchandising har precis avslutats i Kista Galleria. Det är en del av Yrkes-VM, WorldSkills, som i år är decentraliserat över hela världen eftersom Shanghai var tvungen att ställa in på grund av pandemin.

Visual Merchandising, eller dekoratör, är ett yrke som kräver många skilda kunskaper. Om du arbetar som Visual Merchandiser i butik, jobbar du med att bygga miljöer och visa varor på ett säljande sätt. En bra visual merchandiser kan måla, såga, styla och marknadsföra en produkt.

Från den fredagen den 14 oktober fram till 12.30 i måndags jobbade alla deltagare stenhårt i Kista Galleria. Pontus Slättman, VD för WorldSkills Sweden, berättade om tävlingen:

– För den första ska en produkt presenteras till alla deltagare. I den här fallet är det ett par sneakers. Deltagare måste sätta upp en idé, och sedan mäts hur lång tid det tar att fixa en skiss och planera arbetet. På slutet ska alla deltagare producera ett skyltfönster som bäst visar upp produkten.

De nio deltagarna från hela världen byggde och sågade för fullt

Just på söndagsmorgonen, när Nyhetsbyrån Järva var på plats, var det mycket oljud i tävlingsområdet. Alla storyboards var klara och de nio deltagarna från hela världen byggde och sågade för fullt. Alla hade exakt samma sneakers att visa och samma utrustning att använda. Det är individuellt arbete som gäller över hela tävlingen, och domare mäter inte bara hur bra slutresultatet blir, utan också hur deltagarna planerar arbetet och hur säkerheten ser ut under alla fyra dagarna.

– Varje tävlande har med sig sin egen expert och de är domare för de andra länderna. Man kollar hur noga de har placerat golvplattorna, hur de blandar färg så att det blir så exakt som möjligt. Ljussättning är också viktigt, och hur likt slutresultatet blir ritningen. Man vet inte vilken produkt som ska presenteras före tävlingen. Det är svårt att träna på att hitta på en kreativ idé under press, sade Vendela Lundin Pikner, Workshop Manager och tidigare bronsmedaljör på Yrkes-VM 2019 i Kazan, Ryssland, som närvarade vid tävlingen.

Tävlingens mål är att bedöma hur bra utbildningarna är runt hela världen

En av de nio deltagarna i det här världsmästerskapet var Hanna Lind, 22 år, som pluggat Visual Merchandising på Leksands Entreprenörskola. Hon har jobbat över fem år för butikskedjan Gina Tricot och vann årets svenska mästerskap i Växjö.  Yrkes-VM har en åldersgräns för deltagarna på just 22 år, och Pontus Slättman förklarade att anledningen är att tävlingens mål är att bedöma hur bra utbildningarna är runt hela världen, istället för deltagarnas livserfarenhet.

Vid prisutdelningen på tisdagskvällen fick Hanna Lind utmärkelsen Medallion för Excellence, som tilldelades dem som utmärkt sig extra under tävlingsmomenten. Bästa skyltfönstret gjorde deltagaren från Hongkong, som vann tävlingen.

Ben Robertson

Print Friendly, PDF & Email