Trots kritiken är den eritreanska festivalen i full gång utanför Eggeby gård.
– Bara igår kom 2500 besökare. Folk är arga och vill visa solidaritet, säger Alem Teklegiorgis, ordförande i NHCC, som anordnar festivalen.

Kulturfestivalen Festival Eritrea Scandinavia har hållits på Eggeby gård sedan 1990-talet. Genom åren har festivalen mött kritik för att med pengar och propaganda stödja den eritreanska regimen.

I år kom kritiken från Åsa Nilsson Söderström, lokalpolitiker för Liberalerna i Spånga-Tensta. I en debattartikel i Aftonbladet skrev hon att festivalen inte borde hållas på Eggeby gård, som ägs av Stockholms stad, när den samlar in pengar till Eritreas styre. Hon var dessutom kritisk till att den regimtrogna poeten Awel Said var inbjuden som talare.

Annons:

”I Sverige ska det råda mötesfrihet men det kan inte och får inte betyda att det offentliga på något sätt bidrar till eller underlättar för finansieringen av en världens värsta diktaturer”, skriver Åsa Nilsson Söderström i sin debattartikel. Awel Said beskriver hon som ”känd för att hylla PFDJ-regimen och elda på hatet och kriget mot Tigray-regionen i Etiopien”.

Det är ett fegisbeslut

Debattartikeln publicerades förra torsdagen, och i förrgår fick festivalen besked om att Järva Folkets park drar tillbaka kontraktet. Enligt Järva Folkets park är orsaken att festivalen bryter mot deras policy om demokrati och jämlikhet.

– Det är ett fegisbeslut, säger Alem Teklegiorgis, ordförande i NHCC, föreningen som arrangerar festivalen.

Föreningen hade goda kontakter med föregående styrelse för Järva Folkets park, säger Alem Teklegiorgis. I år har en ny styrelse tillträtt, med David Persson som ordförande. ”Så fort vi fick kännedom om det här agerade vi”, sa David Persson till DN angående anklagelserna mot festivalen.

Beslutet har däremot inte inneburit att festivalen ställts in. Skillnaden är bara att festivalen inte har tillgång till Järva Folkets parks lokaler. Tält, girlander, och ett litet nöjesfält finns uppsatta på Järvafältet, strax utanför Eggeby gård. Här har föreningen tillstånd att vara.

Till och med Rasmus Paludan får komma hit

– Vi har haft samma program i 24 år. Plötsligt kommer den här debattartikeln, och då vill de kompromissa – ”om Awel Said inte pratar ska vi ge er lokalen”. Men Sverige är ett demokratiskt land. Till och med Rasmus Paludan fick ju komma hit och bränna koranen. Vi är hederliga människor, på vår festival är det inget våld, bråk, eller droger, säger Alem Teklegiorgis.

Om Awel Saids inbjudan säger Alem Teklegiorgis att festivalen bjuder in representanter från Eritrea för att människorna i diasporan vill ha information om landet. Han bläddrar i festivalens programblad och visar andra inslag med informativt syfte, ett föredrag om afrofobi, ett med valinformation.

Vilka pengar skulle vi skicka?

Åsa Nilsson Söderströms kritik handlade inte bara om att Awel Said var inbjuden, utan också om att festivalen finansierar den eritreanska regimen. Vad säger du om det?

– Man kan skratta. För några år sedan sa media att vi fick bidrag från Eritrea. Nu säger man att vi skickar pengar till Eritrea. Vi betalar för tälten, staketen, allt – vilka pengar skulle vi skicka? Jag är ordförande och jag betalar för att komma in. Jag köper min egen mat. Kvinnorna som lagar mat på festivalen betalar för maten de själva lagat. De tror vi skickar miljoner till Eritrea. Då underskattar de polisen och tullen.

Kommer ni leta efter en annan lokal till nästa år?

– Nej, vi har bra kontakt med det här området. Vi ska fortsätta ha festivalen här och kommer starta rättsliga processer för att lösa det.

Alem Teklegiorgis säger att han tagit kontakt med Åsa Nilsson Söderström, men att hon inte svarat.
– Jag bjöd henne hit för att se hur det ser ut i verkligheten. Hon vågade inte möta oss. Hon skrev bara vad hon tyckte.

Maria Bodin

Print Friendly, PDF & Email