en flicka och en kvinna i rosa t-shirts tittar på en robot och en pokal

Under hösten har elever från Enbacksskolan i Tensta deltagit i teknik- och innovationstävlingen First Lego League som arrangeras av Tekniska museet.
– Vi som lärare ser en jätteutveckling hos eleverna som deltog, säger läraren Lars Häggström.

Deltagandet i tävlingen var frivilligt eftersom finalen skulle äga rum på en lördag, men det var många elever som ville vara med och Enbacksskolan ställde upp med fyra lag. I åtta veckor har barnen arbetat med tävlingen på eftermiddagarna efter skolan och den 13 november var den stora finaldagen.

– Jag trodde att det gick ut på att bygga en robot som ska köra på en bana, Men sedan åkte jag på den första lagledarträffen på Tekniska museet och då fattade jag att det var mycket mer omfattande, säger läraren Lars Häggström som tog initiativ till skolans deltagande i tävlingen.

Annons:

Eleverna har vuxit av det här. Det är sjukt häftigt faktiskt

First Lego League är världens största teknik- och vetenskapstävling för barn och ungdomar från årskurs 4 till 9 och arrangeras på flera håll runt om i världen. Årets tema var ”Cargo connect” och gick ut på att skapa olika typer av transportlösningar. De tävlande lagen skulle komma på en innovation med koppling till temat, bygga och programmera en robot, framföra roboten på en uppdragsbana och presentera sitt arbete framför en jury.

– Eleverna har vuxit av det här. Det är sjukt häftigt faktiskt, att se elever som är lite oroliga och tycker det är jobbigt att prata framför klassen plötsligt stå framför en jury bestående av ingenjörer och presentera med inlevelse, säger Lars Häggström.

Tre av Enbacksskolans lag bestod av sjätteklassare och det fjärde – lag Terminator– av högstadieelever. Amanda Nosier går i sjuan och tävlade med Terminator.

– Det var första gången jag jobbade med programmering, men det var jättekul. Alla idéer spelade roll och vi har verkligen utvecklats, säger hon.

Fatima Abed Kanbar och Tasmiah Haramain jobbade båda mycket med programmeringen av den lilla roboten Terminator. För att få inspiration till hur den skulle se ut tittade de på Youtube, men i slutändan blev det ändå att de byggde något helt eget.

Vi var fett chockade och bara skrek rakt ut när vi fick våra poäng

– Vår robot var väldigt liten och det var tur, för på tävlingen var den så smidig att den kunde göra flera uppdrag på en gång, säger Tasmiah Haramain.

Elevernas kompetens och den lilla, smidiga roboten tog laget hela vägen till prispallen. Terminator hamnade på tredje plats för lagets tekniska prestation. Något de inte hade väntat sig.

– Det var helt sjukt, vi var fett chockade och bara skrek rakt ut när vi fick våra poäng, säger Fatima Abed Kanbar.

Även för sjätteklassarnas lag gick det bra, trots att de var de yngsta deltagarna i hela tävlingen hamnade deras lag på stabila mittenplaceringar. Och deras lärare Lars Häggström fick pris som bästa lagledare.

– Det var väldigt roligt att vara med! Men först när Lars berättade om tävlingen tyckte jag inte det lät så kul för jag är inte så intresserad av programmering. Men sedan när vi började blev jag mer intresserad för varje dag, säger Istabraq Ahmed som går i sexan.

Adam Ali berättar att han har lekt med lego sedan han var liten och såg tävlingen som en chans att få ägna sig åt sitt intresse och ha roligt medan Dio Garas hade en mer strategisk ingång.

– Ja ville vara med för det var en bra chans att utveckla mitt språk och förbättra mina betyg och omdömen.

De två pokalerna ska ställas upp som motivation och inspiration

Entusiasmen och stoltheten lyser i ögonen på både vuxna och barn när de berättar om tävlingen, och på frågan om de vill delta nästa år igen nästa år svarar alla ett rungande ja. De två pokalerna som skolan kammade hem ska ställas upp som motivation och inspiration för alla på skolan och kanske kommer elevernas innovationer vara sådant vi ser förverkligas i framtiden.

– Mitt lag Marvin kom på en innovation som var att vi skulle göra en robot som hjälper människor med funktionsnedsättning att packa sina varor i påsar. Jag fick idén när jag var i affären med mamma och det var en kvinna som var blind och behövde hjälp att packa sina varor, säger Istabraq Ahmed.

Högstadieeleverna i lag Terminator presenterade en solcellsdriven robotbil med drönare för miljövänlig postutdelning och deras lärare och lagledare Susan Moshi berättar att de har tagit kontakt med olika företag för att berätta om sin innovation.

– Vi skickade lagets innovationsförslag till Postnord och Amazon och vi fick svar! De skrev att de skulle skicka vidare förslaget till berörda avdelningar, så nu får vi se vad som händer.

Anna Nygård