Många förbipasserande höjer på ögonbrynen vid bygget i sluttningen ner mot Tenstadalen. Ett nytt aktivitetsområde håller på att ta form, med sittplatser i bästa solläge, parkourbana och nya grillplatser. Men det mest spektakulära är den nya rutschkanan. Nyhetsbyrån Järva var på plats när den monterades. 

Robert Lapidus driver ett företag som är specialiserat på att bygga lekplatser. Tillsammans med montörerna Nikolay Nikolov och Gabriel Veselinov har han rest upp från Skene söder om Borås för att montera den nästan två ton tunga konstruktionen  av rostfritt stål.

– Det här är ett exceptionellt projekt och en väldigt stor installation. Rutschkanan är helt unik och har tillverkats på en fabrik i södra Europa, berättar Robert Lapidus. 

Montören Nikolay Nikolov har krupit in i tunnelmynningen för att fästa nätet.

Med en särskild spindelkran som kan ta sig upp för den branta sluttningen upp mot Tenstavägen lyfts en sektion i taget på plats. Varje sektion av rutschkanan väger ungefär 160 kilo och förankras i nästa med tolv kraftiga bultar. Varje bult fixeras med en bricka och låsmutter, som sedan inte går att skruva loss. Det är en av många säkerhetsåtgärder. 

Jag tror det har gått åt 30–40 ton betong

Innan de bärande stolparna monteras har man gjutit rejäla fundament av betong i backen. 

– Det sista man vill ha är sättningar, så vi tog i extra när vi gjöt. Jag tror det har gått åt 30–40 ton betong, förklarar Robert Lapidus. 

Äntligen är nätet på plats. Bara några schacklar kvar att fästa.

Rutschkanan kommer att bli något utöver det vanliga, men säkerheten följer europeisk och svensk standard. För ögat ser den ut att luta väldigt mycket, men den är inte brantare än andra rutschkanor. 

– En rutschkana ska ha 30 graders lutning, det är normalt för att man ska kunna ta sig ner i normal hastighet. Den här modellen har ett par svängar som ska reducera hastigheten lite. 

Den övre delen av rutschkanan består av en bro av nät som leder fram till tunnelmynningen.  Även där är säkerhet rigorös. Repen är tillverkade i Tyskland och har en kärna av stål. 

– Det kallas taifunrep och går inte att vandalisera. Man kan inte skära av dem med kniv, förklarar Robert Lapidus. 

Framåt slutet av sommaren kommer Tenstas barn att kunna få en hisnande färd ner

Uppe i ställningen har montören Nikolay Nikolov klättrat in i den övre delen av rutschkanan för att fästa det första nätet till bron. Han skruvar i schacklarna för hand. Först när solen börjar gå ner är alla infästningar avklarade, och Nikolays händer är smutsiga och lite såriga. 

– Jag har handskar, men tycker det är bättre utan, säger han och pustar ut en stund.  

Framåt slutet av sommaren kommer Tenstas barn att kunna klättra genom nätet, kanske blicka ut över Tenstadalen och sedan krypa in i tunneln för att få en hisnande färd ner. Först genom en tunnel, och sedan den öppna delen av kanan. Konstruktionen är utformad så att barn under 3 år inte ska kunna ta sig till starten utan hjälp av en vuxen, men alla som är äldre kommer alltså snart att kunna rutscha ner för den spektakulära banan. 

Får vuxna också åka? 

– Ja, absolut! Alla får åka. Den är utprovad för att klara alla olika vikter, säger Robert Lapidus, som själv planerar att ta en provtur så snart hela bygget är klart.  

Text & bilder: Annelie Drewsen

Läs mer om Tenstadalen här.

Robert Lapidus skruvar fast rutschkanans nedersta sektion i fundamentet.
Arbete på hög höjd. Robert Lapidus kastar säkerhetslinan till Nikolay Nikolov.
Teamet som bygger rutschkanan består av tre man.
Montören Gabriel Veselinov vid ingången till rutschkanan.
För att fästa den översta delen av nätet måste Nikolay Nikolov klättra upp på rutschkanans övre del som sluttar brant ner. 
En trött men nöjd montör. Från rutschkanans övre del har man en fin utsikt över Tenstadalen och Lunda.
Print Friendly, PDF & Email