Jag får höra allt bra skvaller från min mamma.
Den här gången gällde det en väninna som blivit uppringd och lurad på hela månadens pengar.

Min mamma tycker alltid det är riktigt roligt att ha något att berätta, även om det är hemskt. Och den här gången är det hemskt. Hennes bästa väninna sedan 40 år tillbaka har blivit utsatt för ett telefonbedrägeri.

– Hon är inte senildement, men hon gick på det ändå! Tänk hur lurad man kan bli!

Annons:

Bedrägeribrotten har ökat enormt i samhället

Visst kan man bli lurad. Bedrägeribrotten har ökat enormt i samhället de senaste åren, oftast räcker det med ett telefonsamtal för att få annars kloka människor att ge ut sina koder, avslöja inloggningsnamn och till och med öppna sitt Bank-ID till vilt främmande människor.

– Hon trodde hon blev uppringd av banken och då gjorde hon ju precis som de sa, berättar mamma. I efterhand såg hon att det hade dragits 6 000 kr!

Och det är så det brukar kunna gå till. En artig, servicevillig människa ringer och presenterar sig som banktjänsteman. Hen berättar sakligt att det har skett ett fel på banken och nu vill den artiga tjänstemannen säkra upp att just dina pengar inte utsätts för bedrägeri.

Och det är bråttom, så om du kan logga in på din bank så ska den vänliga tjänstemannen sätta igång säkerhetsprotokollet för att kontrollera att allt är i sin ordning.

Det finns lika många varianter som det finns bedragare

Och vips har du gett en okänd människa en öppen dörr rakt in i ditt bankkonto. Sedan behöver ”tjänstemannen” bara be dig bekräfta din identitet genom att du startar ditt Mobila Bank-ID så är bedrägeriet ett faktum, för att ta ett exempel.
Det finns lika många varianter på det här temat som det finns bedragare.

Du blir kontaktad via Messenger av en Facebook-vän som behöver låna lite pengar, kan du swisha beloppet?

Hur går det att skydda sig?

Problemet är bara att om din väns Facebookkonto har blivit kapat, så har säkerligen Messenger också blivit kapat och det är inte alls din vän som får dina pengar. Den du chattade med och litade på är istället bedragaren.

Hur går det att skydda sig då?
Jo, berättar jag för min mamma, nästa gång hennes väninna blir uppringd av sin bank ska hon kvickt lägga på och sedan själv kontakta banken och berätta vad som hänt.

Troligen kommer de då säga att banken aldrig ringer till sina kunder och begär koder, inloggningar eller öppnade Bank-ID:n, utan att det bara är bedragare som gör så.

Och din Facebookvän svarar du bäst genom att kontrollringa över vanlig telefoni så får du veta om det verkligen är din vän som tar emot pengarna och ingen annan.

Själv är jag extra förtjust i en viss typ av bedrägerier via emejl som upplyser mig om att jag ärvt flera miljoner dollar av en avlägsen släkting, om jag bara kan betala ett litet belopp för själva överföringskostnaden eller lämna ut mina kontouppgifter?
Hittills har jag inte gjort det.

Eva Nordin
konsumentvägledare på Medborgarkontoret i Spånga-Tensta

Bor du i Stockholm och vill tala med en konsumentvägledare kontakta:
https://start.stockholm/kontakta-oss/konsumentvagledning/
Och denna:
https://www.hallakonsument.se/ 

Print Friendly, PDF & Email