Svenska Bostäder ska renovera de återstående husen på Oslogatan i Husby, som ännu inte är renoverade. Men den här gången vill de att hyresgästerna bor kvar under renoveringen, som ska ske etappvis.
– De kallar det för ”varsam renovering”, men det vill vi inte ha.
Halima Larsson, Shukri Jolal, Ayaan Mahamoud och Arne Johansson är alla aktiva i den lokala hyresgästföreningen i Husby. När de blev varse planerna på renovering anordnade de ett informationsmöte för hyresgästerna.
– Vi delade ut flygblad till alla och kallade till ett möte för att höra vad folk tycker. Det blev smockfullt, stolarna räckte inte till. Det kom närmare 70 personer, säger Halima Larsson.
Alla på mötet, utom en, röstade emot det som Svenska Bostäder kallar ”varsamma” renoveringar”.
– Tidigare gjorde Svenska Bostäder totalrenoveringar, de renoverade gården, fasaden, stammar, allt på en gång. Då fick hyresgästerna flytta till evakueringslägenheter, och sedan kunde de välja om de ville bo kvar där eller flytta tillbaka, säger Halima Larsson.
Nu vill Svenska Bostäder göra hela arbetet etappvis, först stambyte i badrum och kök, sedan renoveras fasaden, följt av taket och så tvättstugan och gårdarna.
– Det blir ett års vila emellan renoveringarna, men egentligen betyder det en period av ständiga störningar ända upp till tio års tid, säger Arne Johansson.
Hyresgästerna känner sig orättvist behandlade och vill att husen istället totalrenoveras, precis som man gjorde tidigare. Det handlar om runt 500 lägenheter på tre gårdar i Husby.
– De som bor på Oslogatan vill ha samma slags renovering som genomfördes på Bergengatan, Trondheimsgatan och andra hälften av Oslogatan. Folk är väldigt oroliga och de kontaktade oss i Hyresgästföreningen om detta, säger Shukri Jolal.
Shukri Jolal har tidigare varit med om renoveringar där hyresgästerna bott kvar i lägenheterna. Då fick de gå ner på gården när de skulle duscha eller gå på toaletten.
– Jag upplevde det som jättejobbigt och då var jag ensam och hade inga barn. Nu med familj så skulle jag inte vilja uppleva det. Hyresgästerna vill inte ha toalett och dusch på gården, de har små barn, en del jobbar natt och en del är gamla.
De tidigare husen som renoverats fick en hyreshöjning på sammanlagt 24 procent, utslaget på tre år. Kravet nu är att en totalrenovering görs och att hyreshöjningen ska vara på samma nivå som tidigare. Många hyresgäster är oroliga för hur hög hyran kommer att bli.
– Det är uppenbart att Svenska Bostäder ser det här som ett sätt att spara pengar. De säger att de inte har samma resurser längre, men bolaget hade en vinst på 30,8 procent 2021, säger Arne Johansson.
Hyresgästföreningen tycker också att det borde finnas nivåer på hur mycket man vill renovera lägenheterna. Arne Johansson, vars lägenhet inom Svenska Bostäder renoverades för flera år sedan, minns att det då fanns tre nivåer.
– Sedan fanns två nivåer, men de allra flesta valde ändå basnivån. Basnivån var ganska omfattande, säger han.
Ayaan Mahamoud har flyttat från en orenoverad till en redan renoverad lägenhet på Oslogatan, likadant gjorde Shukri Jolal. Båda två upplevde att de tvingades skriva på kontraktet med alla tillval.
– Vi tvingades att acceptera sådant som vi inte ville ha. En diskmaskin och ett värdeskåp måste jag betala för fast vi inte ville ha det. Likadant med en handdukstork, som går på el, säger Ayaan Mahamoud.
Hon betalar 800 extra i månaden för detta.
– Jag hade dessutom precis köpt en ny diskmaskin, en mycket bättre än den som sattes in, och nu tvingas jag sälja den.
Det som borde vara tillval, är inga fria val, menar de. Det handlade inte bara om diskmaskinen, värdeskåpet och handdukstorken, utan även om en inglasad balkong. Sådana tillval kan även drabba den som flyttar in i en orenoverad lägenhet, som Halima Larsson gjorde 2015.
– Den tidigare hyresgästen hade beställt en inglasad balkong. Jag betalar 146 kronor i månaden i 20 år för den, det är nog världens dyraste inglasade balkong, säger Halima Larsson.
Kerstin Gustafsson Figueroa