Tensta Dansar startar nu, och först ut är föreställningen Guldalit. Den utgår från dansarnas samiska arv, men upplevelserna av förtryck tror de många fler kan känna igen.

Petra Howard och Sebastian Björkman är två grundpelare i nätverket Tensta Dansar, som funnits sedan 2013. Idén föddes under tiden som de båda var anställda på Kulturskolan i Blå huset.

På den tiden upplevde de att dansen behövde stärkas i Tensta. Det fanns bara en danslärare på Kulturskolan, och scenen användes inte för professionella framträdanden.

Annons:

Socialt med det konstnärliga i fokus

Mot den bakgrunden, och med en dubbelriktad vision, bildades nätverket och festivalen Tensta Dansar.
– Det fanns två aspekter: Dels var vi några som stod lite utanför etablissemanget och ville ha någonstans att spela. Dels jobbade jag här som pedagog och kände att jag ville bidra här. Öppna dörrar för unga människor och barn till massa kulturuttryck. Så det kändes som en social insats samtidigt som det konstnärliga fått stå i fokus, säger Petra Howard.

Hamnat där vi ville vara från början

Nätverket startades med stora visioner, till exempel om en heltidsanställd producent som skulle bevaka behoven i området. Men genom åren har projektet varit i olika skala, beroende på hur mycket bidrag man kunnat få.

I år har man fått stöd från Kulturrådet. Festivalen sträcker sig över nästan hela november månad, och det blir dessutom föreställningar under våren.

– Nu börjar vi kanske hamna där vi ville vara från början, säger Petra Howard.

Allting är gratis att gå på

Det blir både skolföreställningar och en finalhelg den 26–27 november, med mer utåtriktat program.
– Allting är gratis att gå på, både för skolor och för allmänheten. Det har varit väldigt viktigt för oss, säger Sebastian Björkman, som tidigare varit producent för Tensta Dansar.

Föreställningen Guldalit är först ut. Den spelas tisdag och onsdag, och kommer dessutom återvända under våren. Petra Howard är koreograf, Sebastian Björkman och Elise Brewer är dansare.

Guldalit är nordsamiska och betyder ”lyssna”. Det blir ett multikonstverk med dans, performance, film och konstutställning. Guldalit bygger på de medverkandes upplevelse av att avskiljas från sitt samiska arv, och att lyssna sig till det igen.

Hemskt att det är en historia som upprepar sig

Det historiska och pågående förtrycket av samer har många paralleller idag, menar dansarna.

– Jag har tänkt mycket på hur samhällsnormerna och tankarna upprepar sig nu, om att vi bara ska vara svenskar i Sverige, vad det nu är för någonting. Den här språkassimileringen som pågår, att det är fult att vara tvåspråkig, och bara svenska gäller. Det är hemskt att det är en historia som upprepar sig. Samtidigt försöker vi i Guldalit tänka positivt och liksom koppla tillbaka till arvet, säger Sebastian Björkman.

I sin publik har de mött barn som tillhör urfolksgrupper från andra länder, och som känt igen sig i deras samiska erfarenheter.

Här jobbar vi för att barnen ska kunna samiska, hallå!

– Många kan se kopplingar och också olikheter såklart, men det går att hitta sätt som vi är lika varandra. Och även om kunskapen om samer är väldigt låg generellt tror jag den fått ett uppsving just i Tensta, med tanke på att vi spelat så mycket här, säger Sebastian Björkman.   

– Här jobbar vi för att barnen ska kunna samiska, hallå! säger Petra Howard.

Maria Bodin

Hitta mer information om Tensta Dansar på deras hemsida.

Filmen Burgásit (som betyder ”att bli upprotad”) visas under föreställningen.
Print Friendly, PDF & Email