Alkompis, mediehuset som förmedlar svenska nyheter på arabiska, startade i Akalla, flyttade sedan till Kista och har nu sin redaktion i Rissne, ett stenkast från Knutby bollplan.
– Men vi flyttar igen vid årsskiftet, säger Alkompis VD Julia Agha.

Alkompis håller till i ljusa och fina lokaler på Rissneleden, på första våningen i det gigantiska huset som en gång byggdes för banken SEB. Vart de flyttar vid årsskiftet är inte klart än, men lokalerna har blivit för stora och för dyra. Julia Agha och hennes far, Mahmoud Agha, chefredaktör och grundare av Alkompis, visar oss runt.

– Vi har har över 600 000 arabisktalande i Sverige, de är vår målgrupp. De flesta företag vill nå dem och de bor överallt i Sverige, säger Mahmoud Agha.

Annons:

När han startade Alkompis 2012 fanns nyheter på arabiska, men mest i form av översättning av svenska medier.

– Det som saknades var närheten till målgruppen. Det kom bara nyheter till dem, men inte från dem. Inget om de utmaningar som arabisktalande har här i landet. Det är grunden till varför Alkompis startade, säger Julia Agha.

De började med nyheter på nätet 2012, och redan året därpå startade de en månadstidning på papper.
– Men den lade vi ner vid årsskiftet.

Under flyktingkrisen 2015 växte målgruppen markant

Närradio hade de i flera år, men inte längre. Nyhetssändningar på Youtube har de haft sedan 2014, och har det fortfarande varje vardag.

– Under flyktingkrisen 2015 växte målgruppen markant och vi började nästan med allt samtidigt. Nu har vi mer strategiskt valt kanaler, men vi är fortfarande överallt i sociala medier. Tiktok är det som gäller och Facebook är fortfarande viktigt. Vi försöker satsa helhjärtat på vår sajt och vår app, säger Julia Agha.

Alkompis har alltid haft ett integrationssyfte, menar hon.
– Vi vill att alla oavsett språkkunskaper ska få tillgång till information, det ligger djupt i vårt DNA. Det är därför vi går till jobbet varje dag.

De hade en period även nyheter på tigrinja, men den verksamheten avknoppades och drivs vidare av andra. Idag har Alkompis tolv anställda.

– Allt finansieras av annonser. Jag tror, att vi har gjort 125 kampanjer under de senaste tolv månaderna. Ni känner igen varumärkena, från stora svenska företag, men också många arabiska företag, från målgruppen. Under pandemin fick verksamheten ett stort lyft, då fick vi många informationskampanjer från olika myndigheter.

Alkompis publicerar 20-25 artiklar dagligen, ungefär hälften är stora nyheter från TT och andra medier som de rewritar.
– Resten är egna vinklar eller egna storys. I kriser blir det mer fokus på nyheter och vad som hänt, snarare än egna reportage, säger Julia Agha.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Print Friendly, PDF & Email