Varför är det ingen som ställer de rätta frågorna?

Krönika

Jag ser åter och återigen samma cirkelargument och fyrkantiga fokus. Fel frågor ställs, av fel personer, till fel personer.

Jag sitter scrollandes på bussen, med dålig hållning, när jag för första gången snubblar över artisten 1.cuz instagramprofil på utforskarsidan. Han förbereder sina följare på sin medverkan i SVT genom att lägga upp en post-intervjubild med Veckans brott-programledaren Camilla Kvartoft. Likt en krigsveteran får jag snabbt flashbacks till Malou efter tio och helvetet på jorden som pågick där för någon månad sen. Arga snickarens retorik, Malous misstolkade välvilja, Greekazos vad fan pågår-blick.

Greekazos vad fan pågår-blick

Men nu skulle SVT ansvara för inslaget, och vinkeln. Camilla Kvartoft, som jag varje gång jag sett henne får ett gott intryck av, kanske skulle göra något för att föra debatten framåt istället för att hålla den stillastående.

Jag hade fel, givetvis. Dock så håller hon debatten på en lagom och respektfull nivå. Intervjun sköts snyggt. Camilla är försiktig i sina frågor och sin ton, som om att hon pluggat in Greekazos intervju och sett alla snedstegen där. 1.cuz har inövade metaforer och paralleller i bakfickan, som när han drar fram dem låter övertygande och logiska.

Hans Snabba Cash-referenser är bara snygga svar på fel frågor

Men hans Snabba Cash-referenser och GTA-liknelserna är trots allt bara snygga svar på fel frågor. Det handlar inte om att 1.cuz musik leder till att en unge i förorten helt plötsligt känner för att plocka upp en Glock istället för en penna. Det ingår många fler komplexa frågor till ett sådant stort problem som gängkriminalitet och våld bland unga människor. Problem som en ung musikartist omöjligt kan ställas till svars för. Och en mindre uppenbarelse drabbar mig, varför har de bjudit in artisten?

”Min musik är inte lösningen på problemet” säger 1.cuz vid ett tillfälle. Och exakt så är det, för musiken är inte HELA problemet, och hittills har journalister och politiker antingen varit dåliga på att få fram den poängen, eller är helt ovetandes om den.

Innehållet i musiken är ett resultat av problemen i samhället

Innehållet i musiken är ett resultat av problemen i samhället, och det bör forskas i om det kan inspirera till kriminella handlingar bland ungdomar i ett instabilt samhälle. Men det finns idag ingen direkt länk via musiken och kriminella handlingar. Så återigen, varför diskuterar de det med artisten?

I nästa inslag sitter kriminologen Christopher Carlsson, som förövrigt var min lärare på universitetet, bredvid en företrädare för socialdemokraterna. Socialdemokraten drar någon anekdot om en ”helt absurd” händelse där en skattefinansierad ungdomsgård spelade rapmusikvideos. Han menar att detta påverkar ungdomarna negativt och är en form av självskadebeteende. Vi tackar för ditt bidrag och hoppas att du mår bra idag.

Programmet Veckans Brott sammanfattas, och alla deltagare har i ordnade former fått ge sitt perspektiv på hur ungdomarna kan komma påverkas av musiken. En rappare, en polis, en kriminolog, en reporter och slutligen en förvirrad socialdemokrat.

Alla pratar, förutom ungdomarna själva.

Luay Mohageb
Print Friendly, PDF & Email