vi ungas logga bredvid en bild på någhra ungdomar som tittar på solnedgången

Ikväll hålls distriktsstämman för Stockholms Vi Unga Distrikt. Riksorganisationen Förbundet Vi Unga har dock sett till att flera föreningar från förorten inte får delta. Detta är helt oacceptabelt skriver Ali Elmi, Ladan Abdurahman och Stephen Amartey från stockholmsdistriktets styrelse.

Våren är en skön tid på året, det är inte undra på att begreppet vårkänslor har positiva kopplingar. De senaste åren har vi även börjat koppla årstiden till årsmöten och distriktsstämmor. Distriktsstämman är det årliga mötet där ungdomsorganisationens lokalföreningar runtom i Stockholms län beslutar om distriktets verksamhet och väljer en distriktsstyrelse.

Det var lite ovant första gången men man lär sig och vänjer sig mer och mer. Vi har märkt hur de kunskaperna vi lär oss i våra möten gör så vi förstår det maktspråk som används av politiker och tjänstemän bättre. Vi har också märkt hur våra egna möten blir effektivare, de går snabbare och vi uppnår mer. Det har helt enkelt varit en lärorik resa.

Längs med den här resan har vi engagerat fler som inte har varit föreningsaktiva tidigare. Under vår tid i distriktsstyrelsen har vi fått förhålla oss till pandemins restriktioner. Genom att vara kreativa, försiktiga och lösningsorienterade har vi ändå lyckats hjälpa ungdomar att bilda flera föreningar runtom i länets förorter, från Botkyrka i söder till Järva i norr. Pandemin må sänka farten men vi vägra vi låta den stoppa oss!

Sedan i höstas har vi dock känt en annan kraft som verkar vara ute efter att stoppa oss. Till vår förvåning kom denna kraft från vårt Riksförbund.

Listan på saker som har gjorts för att motarbeta oss är lång men två tydliga exempel är att varken vi som distrikt eller lokalföreningarna i länet längre får pengar från organisationens interna projektbidrag. Motiveringarna till att avslå våra ansökningar har varit uppenbart oriktiga. Till exempel påstås att ansökningarna skulle ha kommit in för sent fast att de skickades inom den utlysta tidsfristen.

Vi hade inget att dölja och blev beviljade fortsatt medel från Region Stockholm

Det allra tydligaste exemplet får ändå sägas vara när generalsekreteraren på eget initiativ tog kontakt med vår viktigaste finansiär, Region Stockholm, och baktalade oss. I den kommunikationen framförde hon att vi är inkompetenta och odemokratiska och tog upp att det skulle kunna läkas om distriktsorganisationen sattes under förbundets förvaltning. Granskningen som det ledde till var inga problem, vi hade inget att dölja och blev beviljade fortsatt medel från Region Stockholm.

Däremot kände vi att det var ett stort svek eftersom detta kom från någon som ska stötta oss, inte slå undan benen för oss.

Nu i mars har motarbetandet eskalerat till den graden att förbundsledningen har, i uppenbar strid mot stadgarna, avsatt distriktets förtroendevalda från sina uppdrag och permitterat våra tjänstemän. Detta har lett till det som verkar ha varit målet sedan i höstas, att slå undan benen för våra ambitioner att utveckla distriktet.

Vi kommer inte bara titta på medan skattemedel används för att sabotera ungas organisering

De motiverade sitt beslut med att de bedömde att det inte var troligt att vi skulle kunna hålla en stadgeenlig distriktsstämma. Därför behöver de gå in och göra det själva.

Nu när det är dags så får alla lokalföreningarna från förorterna inte delta.

Detta är helt oacceptabelt och visar hur generalsekreteraren och förbundsstyrelsen inte drar sig för att ta till odemokratiska medel för att nå sina mål. Detta blir än mer bekymmersamt när de som hindras dessutom bor i områden där det finns en underrepresentation av unga som engagerar sig i civilsamhället.

Detta står vi inte för! Vi kommer inte bara titta på medan skattemedel som avsätts för ungas organisering används för att hindra och till och med sabotera ungas organisering.

Ali Elmi, Ladan Abdurahman och Stephen Amartey för Styrelsen för Stockholm Vi Unga Distrikt
Araweelo – Vi Unga
Botkyrka Ballers – Vi Unga