Närbild av ett farthinder på en gata i tensta centrum, höghus i fonden

När Karin Sohlgren ska till vårdcentralen behöver hon nyttja rätten till sjukresa med taxi. Men hon kommer inte ända fram, på grund av ett väghinder i form av en pollare som ingen verkar veta hur man tar sig förbi. 

Karin Sohlgren har brutit armbågen efter att ha halkat på en isfläck innan jul. Hon berättar att hon har brutit ganska mycket under sitt liv och för varje gång har hennes balans försämrats, därför undviker hon att gå ut när det är halt så det inte händer igen.

En äldre kvinna i svarat kläder sitter i en blommig soffa

Nyligen blev hon kallad till vårdcentralen för ett återbesök med sin brutna armbåge, och bad om sjukresa från port till port. När taxin skulle köra upp till Tensta vårdcentral genom Tenstaplan in till Tenstagången blev det stopp. Där sitter det en vägpollare som hindrar bilar från att åka förbi. Taxichauffören hade inte fått någon information om hur man tar sig förbi och hade inte heller ett telefonnummer att kontakta. Det slutade med att Karin fick gå hela vägen upp till vårdcentralen. 

Annons:

När Karin Sohlgren skulle åka hem från vårdcentralen sa hon till personen som bokade sjukresan, att de måste ta reda på hur chauffören ska ta sig förbi vägpollaren. Personalen på vårdcentralen hade heller ingen information kring det. 

– Det är ju trots allt deras patienter som ska åka, men det kändes inte som vårdcentralen tyckte att det var viktigt att ta reda på. 

När den tredje taxin kom gav jag upp

 Den första taxiföraren ringde och bad henne komma ut, han hade ingen aning om hur han skulle göra. Så han vände och personalen fick ringa igen och sen kom en till som inte heller visste.
– När den tredje taxin kom gav jag upp och bad honom ställa sig nedanför hissen på Tenstaplan. Då hade jag varit inne på Medborgarkontoret, som ligger i samma hus som vårdcentralen. Där hade de inte heller någon aning. Till slut bad jag en av dem som arbetar där att följa med mig till hissen vid tunnelbanestationen, den som går ner till Tenstaplan, för att kunna ta mig till min taxi, säger Karin Sohlgren.

På medborgarkontoret hade hon tagit en lapp med information om Stockholm stads app “Tyck Till” där man kan tycka till om trafik- och utemiljö i kommunen. Hon fick fram ett nummer som hon ringde upp, det numret ska man tydligen ringa när man väl står vid pollaren och vill ta sig igenom. Hon berättade om problemet, och sa att det här numret behöver alla taxichaufförer och även vårdcentralen ha tillgång till, men hon fick svaret att det är upp till var och en att få fram numret. 

– Jag tycker att det är kommunens ansvar att numret framgår tydligt både till dem som beställer och dem som kör sjukresor. Det hade varit enkelt om numret stod på en skylt. Polisen kan ju komma förbi hur lätt som helst, så det måste finnas ett snabbt system som gör det möjligt att ta sig förbi under akuta omständigheter. 

Ingen vet något och att alla skyller ifrån sig

Det här är första gången som Karin Sohlgren råkar ut för problem med framkomligheten till just vårdcentralen, och hon säger att hon blir väldigt förbannad på att ingen vet något och att alla skyller ifrån sig. Hon känner att det inte är rimligt att lägga ansvaret på henne som privatperson att veta detta.

– I stunden kände jag mig panikslagen, det kändes traumatiskt. Varje gång man ramlar så tänker man att det här förstör mitt liv för ett år framöver. Jag har skadat mig förut, så jag har redan svårt med min balans och därför tycker jag att det är så läskigt, säger Karin Sohlgren.

Det borde finnas en vilja att lösa det här

Hon förklarar att tillgängligheten i staden generellt är ett stort problem som ingen vill ta ansvar för, och att det borde finnas en vilja att lösa det här.
– Människor ska kunna sköta sig själva och klara sig så bra de kan, men då behöver kommunen ha en bättre översyn och delge korrekt information för att förhindra att andra råkar ut för samma sak som jag gjorde.
– Skulle det vara en livshotande situation och man behöver komma förbi väghindret, måste man lätt kunna ta reda på hur man gör det, säger hon. 

Hevin Maruf

Print Friendly, PDF & Email