När Sara valde att börja bära slöja fick hon inte längre arbeta som trygghetsvärd i tunnelbanan. En arbetsmiljöfråga, hävdar vaktbolaget Rapid Säkerhet AB där hon är anställd.
– Det är löjligt. De låtsas att de bryr sig om mig, men de diskriminerar mig, säger Sara.

Sara är 22 år gammal och utbildad väktare. Sedan november 2019 är hon anställd av vaktbolaget Rapid Säkerhet AB som trygghetsvärd i SL-trafiken. Anställningen är vid behov, men det har funnits gott om arbetstillfällen och Sara har kunnat arbeta heltid fram till i juni när situationen förändrades.

– Jag satte på mig slöjan nu i sommar och eftersom jag hade hört rykten om att folk hade blivit nekade att jobba med slöja ringde jag min driftchef och frågade vad som gällde. Hon sade att jag inte fick bära slöja i tjänst för att vi ska vara neutrala på jobbet enligt riktlinjer från SL.

Annons:

De säger att det inte är tillräckligt för att vara ett diskrimineringsärende

Sara kontaktade både SL och sitt fackförbund, Transportarbetareförbundet. SL svarade att de inte har någon sådan policy, men fackförbundet svarade att det är en arbetsmiljöfråga och att det skulle vara säkrare för Sara att jobba utan slöja.

– Det är löjligt. De låtsas att de bryr sig om mig, men det de gör är att de diskriminerar mig. Jag tycker inte att det var ett korrekt bemötande av facket. De säger att ärendet skulle vara svårt att vinna eftersom det handlar om ett lokalt avtal mellan SL och Rapid, att det inte är tillräckligt för att vara ett diskrimineringsärende.

SL har i sin upphandling av trygghetsvärdarna tecknat ett avtal med Rapid där bland annat arbetsuniform regleras. Då Rapid är arbetsgivaren som anställer värdarna är det de som ska ansöka om dispens från Länsstyrelsen för att få göra undantag i uniformen för exempelvis en hijab. Detta har Rapid Säkerhet AB inte gjort.

I kontakten med Sara har Rapid hänvisat till avtalet med SL, men när Nyhetsbyrån Järva ringer upp Rapid Säkerhets VD Mats B Adman är det inte avtalet han hänvisar till.

Det kan finnas en ökad risk för hot och våld om man bär den här typen av attribut

– Det här är en arbetsmiljöfråga och ingenting annat. Våra anställda jobbar i publika miljöer och vi anser att det kan finnas en ökad risk för hot och våld om man bär den här typen av attribut. Det här har inte att göra med SL och vårt uppdrag där. Vi har en neutralitetspolicy sedan 20 år tillbaka som innebär att inga religiösa, politiska eller filosofiska attribut tillåts i uniformen.

Sedan juni har Sara inte fått några arbetspass som trygghetsvärd och hon har därför varit tvungen att söka nya jobb, men hon är fortfarande anställd av Rapid.

– Jag är en svart kvinna, jag kommer att bli diskriminerad oavsett om jag bär slöja eller inte. Jag ska inte behöva säga upp mig från mitt jobb för att jag utövar en religion. Att bära slöja är en del av samhället.

Sara berättar att hon vet flera tjejer som har tvingats säga upp sig från Rapid för att de velat bära slöja i tjänsten. Ännu fler är det som inte kommit vidare i rekryteringsprocessen efter att de kommit till anställningsintervjun med slöja.

– Om inte det här är diskriminering, vad är det då? Vad mer ska jag behöva utsättas för för att de ska erkänna att jag blir diskriminerad? Det är ändå 2020, jag trodde att vi har religionsfrihet, att alla människor är lika mycket värda.

Sara säger att hon kommer göra allt hon kan för att driva frågan vidare. Hon har skickat mejl till antidiskrimineringsbyråer, men fått svaret att de har ärendestopp och hänvisades i stället till Civil Rights Defenders. Nu hoppas hon att de kommer kunna hjälpa henne att gå vidare med ärendet.

Sara heter egentligen något annat.

Nyhetsbyrån Järva har sökt Transportarbetareförbundet men de har inte gått att nå för en kommentar.

Anna Nygård

Print Friendly, PDF & Email