Mizeria blir pjäs i mars

Intervju

Melody Farshins debutroman Mizeria blir pjäs på Kulturhuset Stadsteatern Husby. För Nyhetsbyrån Järva berättar stand up-komikern om processen, nervositeten och vad som kommer härnäst. 

Den 7 mars har föreställningen Mizeria premiär på nyöppnade Kulturhuset Stadsteatern Husby. Mizeria är stand up-komikern Melody Farshins debutroman från år 2018 som skildrar tvillingarna Aishas och Alis liv, två gymnasieungdomar, i en miljonprogramsförort.

Nu blir boken en pjäs som har premiär samma dag som invigningen av Kulturhuset Stadsteatern i Husby. Men hur gick den processen egentligen till? Melody Farshin berättar:

– Olof Hanson som är konstnärlig ledare för Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby, hade läst Mizeria och frågade om jag hade funderat på den i andra former.

– När jag hörde att premiären av Mizeria kommer att bli invigningen av Kulturhuset Stadsteatern i Husby blev det jättepersonligt för mig. Jag var en unge med unibrow som gjorde teater i Husby ett tag, och nu kommer vi att ha ett helt kulturhus här. Det är jättestort.

Jag är ju van att vara vaktmästaren som gör allt själv

Melody Farshin berättar också att skillnaderna mellan teatervärlden och stand up-världen kom som en chock för henne när Mizeria skulle bli en pjäs.

– Teatervärlden är så stor och proffsig i jämförelse med stand up. I teatervärlden har du en person som bara fokuserar på rekvisita, en person som är expert på ljus och ljud, en som bara fixar med scenen, en regissör och en manusförfattare. Medan i stand up så gör du allt själv. Du skriver dina skämt och du sätter upp mikrofonen och backdropen själv. Du får inte hjälp med något. Jag är ju van att vara vaktmästaren som gör allt själv.

Trots att det krävs ett helt team för att sätta upp en pjäs hade Melody Farshin en hel del delaktighet under processens gång. Hon berättar att hon gjorde om hela boken till en pjäs där berättelsen är densamma, men med några enstaka förändringar och anpassningar till teaterformen.

– Jag är alltså manusförfattaren i processen. Regissören har slutordet i vissa frågor, men eftersom jag äger berättelsen så har jag kunnat ge mina rekommendationer och önskemål. Exempelvis att Mackbeats kommer att stå för all musik under föreställningen, jag tror att han kan fånga känslan väldigt bra.

– Jag hade också ett krav att tvillingarna inte skulle vara för lika för att inte deras etnicitet ska avslöjas. Det är viktigt för mig att så många som möjligt bland förortsbarn ska kunna identifiera sig själva med dem. Jag har ju inte heller nämnt ort för att man ska kunna se sitt egna centrum när man läser boken eller ser pjäsen.

Jag är jättenervös

Hon avslöjar att nervositeten är stor inför premiären, men att Mizeria inte slutar där.

– Jag är jättenervös. I boken har jag slutordet, där har jag korrekturläst korrekturen. Det är mitt verk. Men nu blir Mizeria, pjäsen, fler personers verk. Jag menar inte att tvivla på dem, men det är min bebis som nu ska framföras av ett helt team. Jag har inte full kontroll längre.

– I september släpps Lowkey, uppföljaren till Mizeria. Det är fortsättningen där vi följer Ali och Aisha där berättelsen sist slutade.

Eleni Terzitane
Foto: Caroline Andersson 
Print Friendly, PDF & Email