Missnöjda hyresgäster mobiliserar sig i Tensta

Artikel/Nyheter

På Tensta Allé 45 har flera upprörda hyresgäster samlats för att berätta om sina problem. Sabac Cali Hussein har en trasig frys, en köksfläkt som inte fungerat på flera år, det blir ständigt stopp i avloppet och elementen fungerar dåligt så hon fryser i sin lägenhet.

– Ventilationen har inte funkat på tre år. Det blir fuktigt ovanför spisen direkt när man lagar mat, jag måste torka hela tiden annars fastnar det damm och smuts som kan ramla ner i maten. Vi måste alltid ha lock på kastrullerna.

Hyresvärden Svenska Bostäder har varit och kollat en gång och hon har fått en tillfällig frys, men ingenting annat har åtgärdats. Flera grannar har liknande erfarenheter och det verkar som att hela fastigheten har problem med ventilationen. Fram till för tre år sedan bodde Sabac Cali Hussein med sin familj i en annan lägenhet i porten bredvid, de flyttade när den skulle renoveras och det var då problemen började.

Det känns som att vi hyr av ett vinstdrivande företag

Bortsett från de faktiska bristerna i lägenheterna är det flera som nämner svårigheter med att rapportera in problemen och de tycker inte att Svenska Bostäder lyssnar på dem. De digitala felanmälningssystemen är varken anpassade för personer som inte har svenska som modersmål eller för äldre människor, anser Sabac Cali Hussein som tycker att de kommunala bostadsbolagen borde kunna erbjuda bättre tillgänglighet och språkkompetens.

Sabac Cali Hussein har samlat in namn och telefonnummer till 20 andra personer på Tensta Allé som också är missnöjda med boendet. En av dem är Halima Shah Ahmed som bor i port 51 och berättar att hon betalar 9700 för sin fyrarummare, men för tre år sedan var hyran bara 8500. Hon tycker även att parkeringsavgiften har blivit för hög och ifrågasätter de årliga höjningarna.

– Svenska Bostäder tillhör allmännyttan, men det känns som att vi hyr av ett vinstdrivande företag. Vi har aldrig varit sena med hyran och de allra flesta av oss jobbar, betalar skatt och sköter sig. Det är som att de inte respekterar oss. Vi blir inte bemötta som människor, bara för att vi inte behärskar språket.

Både Sabac Cali Hussein och Halima Shah Ahmed är medlemmar i Hyresgästföreningen sedan många år, men upplever inte att de kan få stöd därifrån.

När de hör att man inte pratar så bra svenska så lägger de på luren

Samia Osman bor också på nummer 45 sedan några år tillbaka, innan dess bodde hon i en annan port i huset.
– Vi var jättenöjda innan renoveringen, men nu har allt blivit sämre. De är jätteduktiga på att höja hyran, men vi får ingenting för det och när man ringer Svenska Bostäder och de hör att man inte pratar så bra svenska så lägger de på luren.

Hos Samia Osman är det också kallt, ventilationen fungerar inte, det rinner vatten från kylskåpet, spolknappen på toaletten lossnar när man spolar och väggurtagen lossnar när man dammsuger, berättar hon.

Ytterligare en granne, Fozia Baadi är nyinflyttad på Tensta Alle 45, innan renoveringen bodde hon på nummer 38.
– Det värsta är ventilationen, det blir matos i hela lägenheten. Och det är kallt, vi fryser. Svenska Bostäder säger att det är normal temperatur, men jag måste klä på mina barn dubbla lager. Jag vågar inte skaffa ett el-element för jag är rädd att barnen ska bränna sig.

Vittnesmålen är många och likartade. Vissa problem har Svenska bostäder själva erkänt, i hissen sitter lappar med information om att köksluckorna snart ska bytas ut. De installerades för bara tre år sedan, men har redan tappat färg, spruckit och svällt.

Det här är inte alls okej, vi ska ha trygga, säkra lägenheter

Emil Westerdahl är distriktschef för Svenska Bostäder i Järva, han känner inte till situationen på Tensta Allé när Nyhetsbyrån Järva ringer upp.

– Det här är inte alls okej. Det är djupt olyckligt att vi har missnöjda hyresgäster. Svenska Bostäder har som mål att ha Sveriges nöjdaste hyresgäster. Det här är ingen ursäkt, men pandemin utmanar oss och vi utför inte alla arbeten just nu. Men vi ska ha trygga, säkra lägenheter och sådant som trasiga elurtag, ventilation och avlopp ska vi åtgärda direkt. När det gäller värmen har vi vissa riktvärden, men om det upplevs som väldigt kallt i lägenheten ska vi komma och mäta temperaturen.

Emil Westerdahl säger att han ska gå till botten med hyresgästernas missnöje och försöka återskapa förtroendet. Han uppmanar de boende att ta kontakt med honom direkt och lovar att återkoppla när Svenska Bostäder har åtgärdat problemen.

Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email