”Man behöver inte vinna något för att göra gott”

Artikel

På Bridge i Kista säljs presentaskar med dadlar från The Date Project.
– Jag gör allt från hjärtat, tjänar inget på det utan hela vinsten ska gå till behövande, säger Rahaf Al-Qaisi.

Rahaf Al -Qaisi är 23 år och bor i Rinkeby. Hon arbetar som väktare och personalplanerar hos Avarn Security, studerar Internationella affärer vid Karlstad Universitet samtidigt som hon driver The Date project.

– Jag är en tjej med stora visioner som vill se en förändring i samhället. Jag vill att människor ska börja tänka på andra och förstå att man inte alltid behöver vinna något för att bidra till förändring.

Det var ett stort projekt att ta an som tjugoåring

Redan 2019 tog hon kontakt med Thedateproject.org i England, eftersom hon själv hade en liknande idé. Det resulterade i att representanter från SKT Welfare organisationen kom till Sverige för att ha möte med henne.

– Jag tog kontakt med Bling, eftersom det var ett stort projekt att ta an som tjugoåring. Vi började planeringen och arbetet tog fart. Sedan dess har vi varje år sålt våra askar under den heliga månaden ramadan.

Det gick lite trögt i början.

– Men jag tog jag hjälp av kända muslimska influenser och bara efter åtta dagar så sålde vi slut på hela lagret. Vi kämpade och paketerade med cirka 20 volontärer och nya personer dök upp varje dag. Folk vill verkligen göra skillnad, idén att köpa en gåva som hjälper någon annan fungerar.

Pengarna går till olika projekt i Palestina, Syrien, Jemen och Turkiet

Första året sålde de 7000 askar med dadlar. Pengarna går till olika projekt i Palestina, Syrien, Jemen och Turkiet.

– Man behöver inte vinna något för att göra något gott. Det är 100 procent av vinsten som går till välgörenhet och jag själv tjänar inget på detta då detta är helt ideellt.

Sedan kom covid år 2020 och all försäljning sköttes via webben. Idag säljs askarna med dadlar över hela landet, i butiker, moskéer och av privatpersoner.

– Just nu har vi bara de 1000 sista lådorna kvar. Så våra kunder är våra största marknadsförare och vi gör det här tillsammans.

Krista Sirviö
Print Friendly, PDF & Email