Vid lunchtid på torsdagen höll folkmusiklinjen på Kungliga Musikhögskolan, KMH, två konserter för Enbacksskolans förskoleklasser, ettor, tvåor och fyror. Omkring 150 elever och lärare deltog.

Konserten inleddes med att musiklärare Karl-William Coleman hälsade välkommen och frågade eleverna i Enbacksskolan om de visste hur man är en bra publik? Någon elev räckte upp handen och de konstaterade ”till exempel genom att klappa händerna”.

Sedan presenterade de olika musikerna från musikhögskolan sig och vilket instrument de spelade.

Annons:

Vi är superglada att vi får komma och spela hos er

– Vi är superglada att vi får komma och spela hos er, sade Folke Dahlgren innan han presenterade första stycket som var helt improviserat.

När stycket var slut applåderade eleverna ivrigt innan Margarete Nordmoen tog över och berättade om att hon skulle framföra tre olika sånger som använts för att valla djur, så kallad kulning.
– Kan ni gissa vilken sång som ska locka vilket djur? Det är kor, får och getter, sade hon och började till barnens förtjusning göra olika lockrop.

Konserten fortsatte sedan med olika instrumentala inslag, bland annat en duett mellan cello och grekisk bouzouki, ett stycke på säckpipa och ett där eleverna fick sjunga allsång ackompanjerad av tolvsträngad elbas under ledning av Georgoudis Emmanouil. Som avslutning blev det ringdans tillsammans i lokalen.

Grekisk bouzouki, den såg ut som en ukulele tycker jag

Khadije Omer och Alice Evensen Landström.

Khadija Omer, elev i årskurs 2.

Vad tyckte du om konserten?
– Den var väldigt rolig.

Vad tyckte du var roligt med den?
– När de uppträdde med grekisk bouzouki, den såg ut som en ukulele tycker jag.

Har du lyssnat på folkmusik tidigare?
– Ja, vi har lyssnat flera gånger på folkmusik.

Alice Evensen Landström och Georgoudis Emmanouil.

Alice Evensen Landström och Georgoudis Emmanouil, studenter på kandidatprogrammen i svensk folkmusik respektive utomskandinavisk folkmusik.

Hur kändes det att uppträda framför eleverna? Var det första gången här?
– Kul, de var väldigt entusiatiska att applådera, sade Alice Evensen Landström.
– Ja, det är ju ett ganska nytt projekt, som Karl-William dragit i gång, sade Georgoudis Emmanouil.

Långsiktigt för att de ska bli hela människor

Enbacksskolans musiklärare Karl-William Coleman är alltså initiativtagare till projektet där KMH:s folkmusiklinjer gör konsertbesök på skolan. De har haft tre tillfällen hittills. Detta var det sista för vårterminen. Han berättade att anledningen var att han själv varit student på KMH och att det finns väldigt mycket bra musik inom institutionen, men att den sällan kommer utanför innerstan.
– Det finns ofta ett starkt engagemang hos de som pluggar där, och så kan man sätta färdigt material i system. Det är inte så ofta som det kommer besök till skolorna, ett slöseri med bra musik, sade han.

Angående responsen på konserterna har den varit ”toppenbra” från eleverna.
– Responsen är olika, men ofta väldigt stark. Man måste få testa att höra olika musikgenrer. Flera elever har börjat spela på kulturskolan efter.

Det finns enligt Karl-William Coleman många mål med utbytet, inte bara att eleverna inspireras till att börja spela instrument.
– Dels att studenter kommer ut och får spela, dels att barnen får höra, bredda sin förståelse av musik. Långsiktigt för att de ska bli hela människor som känner att de hör hemma i olika konsertsammanhang, sade han.

Ambitionen är att samarbetet mellan Enbacksskolan och KMH:s folkmusiklinjer fortsätter till hösten.

Medverkande musiker på scen var Olov Lindroth på tramporgel, Alice Evensen Lindström, Joan Gatti och Olivia Ihalagamage på fioler, Georgoudis Emmanouil på elbas, Abdulrahman Koujer på cello, George Prokopiou på grekisk bouzouki, Folke Dahlgren på flöjt/säckpipa och Margarete Nordmoen på sång.

David Johansson

Karl-William Coleman hälsar välkommen.