Kollektivtrafik och miljöregionråd, Tomas Eriksson (MP) hörde av sig till Nyhetsbyrån Järva efter förra veckans artikel om rulltrappan i Rinkeby tunnelbana.
– Jag vill bara uttrycka, att jag förstår resenärernas frustration.

Tomas Eriksson påpekar att ansvarig entreprenör för tunnelbanans rulltrappor är företaget Thyssén.

– MTR har väldigt lite med saken att göra i det här fallet. Problemet finns mellan SL och Thyssén. 

Annons:

Bakgrunden är att det fanns ett planerat underhåll, bestämt sedan länge, av en av de tre rulltrapporna i Rinkeby tunnelbanestation.

– När det arbetet drog igång hände det olyckliga att växeln i den andra uppåtgående trappan gick sönder. Det är ett stort maskineri och vi har inte i dagsläget så stora reservdelar i lager.

Varför inte?

– Alla rulltrappor byggs på plats och skiljer sig åt i modell och konstruktion. Men det finns en likadan i Husby och en nödlösning blev att ta växeln därifrån. Men arbetet har dragit ut på tiden, tyvärr.

Vid brand stannar hissen, och hissen stannar med jämna mellanrum ändå. Är det ens tillåtet att ha det så här? 

– Brandmyndigheten har bedömt att det går att ta sig upp, annars hade stationen stängts helt. Och det hade varit ännu värre.

Tycker du inte att SL borde kompensera Rinkebys resenärer på något sätt? 

– Några sådana besked kan inte jag ge. Vi jobbar på att få den här trappan att fungera så fort som möjligt. Mitt löfte till alla resenärer i hela Stockholm är att rulltrapporna ska fungera bättre.

Hur ofta är du i Rinkeby?

– Jag bor i Hässelby och är inte i Rinkeby varje dag. Men jag har varit i Rinkeby och gått i trapporna. Jag förstår frustrationen hos resenärerna.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Print Friendly, PDF & Email