Sopor vid Hemblas fastigheter i Tensta

Hyresgäster i Tensta: “Det är konstant problem med Hembla”

Intervju

Mohammed, 22 och Mohammud, 22 är vänner och bor bägge två i Tensta på Lättingebacken med sina familjer. De bor i Hemblas fastigheter och vittnar frustrerat om att problemen där är många.

Nyligen var vattnet avstängt i hela huset tre dagar i rad, utan förklaring till varför. Hembla hänvisade då hyresgästerna till att använda toaletten i tvättstugan.

– Det finns alltså en tvättstuga som hela Lättingebacken använder som är extremt liten och inte har en dusch. Hur har de tänkt sig att ett helt hus ska använda sig av samma toalett när vi har en pågående pandemi? Vi båda känner människor som har dött av coronaviruset och vi alla vet hur utsatt Järva har varit under den här pandemin, säger Mohammed.

– Jag sa till dem att min pappa är multisjuk och väntar på en transplantation. Han är alltså väldigt utsatt om han blir smittad av covid-19, men de följer bara restriktionerna när det passar dem. Exempelvis genom att stänga ned deras kontor i Rinkeby för besökare för att undvika smittspridning.

Det är vanligt att det tar år att få hjälp med ett ärende

Att vattnet stängs av hör dock till vanligheterna, det har hänt flera gånger i månaden tre år i rad nu, och hyresgästerna säger att de aldrig får svar på varför vattnet i första hand ens behöver stängas av.

– Ibland säger de till innan de stänger av vattnet, ibland inte. Men när de väl säger till då sker det sällan på angiven och schemalagd tid.

– Eftersom det händer så ofta har vi bett om hyresreducering men de har nekat oss det, säger Mohammed.

Ett annat problem med Hembla för Mohammed och hans familj är fuktskadan som de fick i sin lägenhet. De anmälde fuktskadan för tre år sedan och de var inte förrän i år som de kom och påbörjade åtgärdningsarbetet.

– Det är vanligt att det tar år att få hjälp med ett ärende, säger Mohammed.

De arbetar inte med oss, utan emot oss

Han fortsätter sedan med att berätta om att när de äntligen skulle få hjälp med fuktskadan så skulle det inte ske smärtfritt.

– Vårt försäkringsbolag behövde ett besiktningsprotokoll för att ordna fram en ny bostad till oss medan Hembla skulle fixa fuktskadan i vår lägenhet. Hembla sa då att de hade ringt sex gånger till oss men vi fick inte ett enda samtal.

– De är väldigt dåliga på kommunikation på många olika sätt. De brukar säga att de ska ringa men de gör aldrig det, eller att de ska komma men de kommer aldrig. Jag har behövt vara borta från jobbet flera gånger eftersom att de sagt att de ska komma för ett exempelvis fixa något i lägenheten, men aldrig dykt upp. Jag förlorar pengar på grund av dem, säger Mohammed.

Mohammud instämmer och säger att Hembla ofta hävdar att de inte fått in felanmälningar.

– De får en att känna sig dum, och om våra föräldrar ringer in så händer det ofta att de lurar dem eftersom att det finns språkbarriärer. Och när man ringer in för att felanmäla något blir det ofta som ett förhör där de vänder felet emot en och ifrågasätter det. Var är det för sorts kundservice? De arbetar inte med oss, utan emot oss.

Personen jag pratade med bemötte mig inte alls bra och var väldigt uppkäftig

Mohammud har också flera vittnesmål om de olika problemen med Hembla. Men det var en händelse som har lämnat ett extra starkt avtryck hos honom.

– Det finns hur mycket som helst att berätta, men något som gjorde mig väldigt arg var när en person som Hembla hade anlitat kom för att göra ett jobb hos oss. Jag var inte hemma då, men han knackade på hos oss och när min mamma öppnade försökte han klampa in utan att visa upp ett så kallat ID06 som servicearbetare måste visa upp.

– Min mamma blev skeptisk och ville inte släppa in honom, men då började han rycka i dörren. Det var Mohammed som bor över oss som hörde min mamma ropa på hjälp och sprang ned, säger Mohammud.

Mohammed kom ned och ringde polisen och sedan Hemblas kundservice.

– Jag bad dem komma och byta lås men de sa att de inte kunde hjälpa mig just då. Personen jag pratade med bemötte mig inte alls bra och var väldigt uppkäftig, säger Mohammed.

Ingen av deras hyresgäster verkar vara nöjda

Killarna ger vittnesmål efter vittnesmål om problem och konflikter som de haft som hyresgäster hos Hembla. Bland annat är sophämtningen ett stort problem.

– Det sker för sällan och det kryllar av råttor. När jag sommarjobbade hos Hembla så tyckte jag att det var konstigt att vi bara städade i Husby och i Rinkeby, aldrig i Tensta, säger Mohammud.

– Det är konstant problem med Hembla. Det finns alltid något att felanmäla. Det är inte så konstigt att det aldrig är lugnt i deras kontor. Ingen av deras hyresgäster verkar vara nöjda. De få som jobbat hos Hembla som varit hjälpsamma har en efter en slutat, fortsätter han.

Samtidigt som problemen avlöser varandra i Hemblas fastigheter sker det hyreshöjningar varje år. Dessutom har det skett hyreshöjningar i samband med renoveringar vilket har lett till att hyrorna ökat kraftigt på bara några år på Lättingebacken.

– Tidigare så betalade vi drygt 8000 kronor i månaden för vår fyra. Nu ligger hyran på 12 000 kronor i månaden. Och för vad? För att konstant leva med massor av problem?, säger Mohammed.

Eleni Terzitane
Print Friendly, PDF & Email