Anonym mot IES Kista

Hon anmälde skolan till Skolinspektionen – skolan svarade med orosanmälan

Artikel

En elev ska ha blivit mobbad på Engelska Skolan i Kista till den grad att hen har velat ta sitt liv. Mamman till barnet ska då ha försökt kommunicera med skolan för att hitta en lösning, men har upplevt att hon inte tagits på allvar. Hon har därför anmält skolan till Skolinspektionen och menar att rektorn på skolan har hämnats genom att göra en orosanmälan mot henne till socialtjänsten.

En mamma är i strid med rektorn på Internationella Engelska Skolan, IES, i Kista. Mamman, som vill vara anonym, har ett barn som är elev på skolan. Barnet har stora svårigheter till följd av svåra psykiska och somatiska sjukdomar. Skolan ska ha tagit fram ett åtgärdsprogram som mamman anser inte har efterföljts. 

– Skolan var medveten om mitt barns tillstånd redan innan hen började. Vi fick träffa ett helt team för att berätta om mitt barns problematik. Därefter fick vi en lista med anpassningar, som i verkligheten knappt existerade.

Innebär disciplinering att kränka elevernas integritet, frågar mamman

– Det finns mycket pedagogiskt stöd som mitt barn har rätt till, som hen inte har fått. Hen ska egentligen ha en specialpedagog, men skolan har insisterat på att det räcker med en assistent, säger mamman.

Barnet har också fått utstå både fysisk och psykisk kränkning av skolpersonalen, och två händelser har polisanmälts av föräldrarna i samråd med Skolinspektionen.

 – Vi pratar om extremt utdragna scener för bagateller. Man ska inte behandla något barn på det sättet, speciellt inte ett barn med särskilda behov. För ett sådant barn upplever det tusen gånger värre. Det är så otroligt oprofessionellt. Skolan har svarat med att säga att en del av skolans uppgift är disciplinärt arbete. Innebär disciplinering att kränka elevernas integritet, frågar mamman.

Men assistenten larmade varken skolan eller oss föräldrar

Mamman säger att det generellt är mycket strul på skolan. Hon har fått samtal från skolan nästan dagligen om att hennes barn är ledset, att hen har skadat sig eller om något annat som rör barnets mående.

I februari i år fick mamman ett samtal från en av barnets kompisar. Kompisen berättade då för mamman att hennes barn hade lagt upp en status på WhatsApp där hen skrev att hen inte vill leva längre.

– Det handlade om att mittbarn under en lång tid blivit mobbad av skolkamrater, något som assistenten kände till eftersom mitt barn hade sagt det till henne flera gånger. Assistenten har dessutom tillsynsansvar, men hon larmade varken skolan eller oss föräldrar.

– Jag kunde inte sova den natten och skrev ett mejl till rektorn och huvudmannen och krävde åtgärder snarast. Dagen därpå ringde jag till barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, och pratade med en kurator som sa att vi fick komma in redan samma dag.

Skolan hörde också av sig och ville prata med mamman samma dag. Men den dagen var hon med sitt barn på BUP. Sedan dröjde det länge innan mamman fick tag på någon ur ledningen. Hon upplevde att situationen inte alls togs på allvar. Till slut ringde hon Skolinspektionen och anmälde skolan i april 2021. 

Skolan vill hämnas för att jag har använt mig av min rättighet att anmäla skolan till Skolinspektionen

Senare under våren fick hon veta att Mikael Östling Huhta, rektor på IES Kista, hade gjort en orosanmälan mot henne till socialtjänsten.

– Deras orosanmälan skrämmer mig inte. Det som skrämmer mig är att skolan vill hämnas för att jag har använt mig av min rättighet att anmäla skolan till Skolinspektionen.

Mamman ville efter detta att hennes barn skulle sluta på skolan, men blev informerad av Skolinspektionen att ärendet skulle utredas så länge barnet går kvar på IES. Slutade barnet där läggs ärendet ned.

Jag kunde inte lämna hen ensam under sommarlovet för att jag var rädd att hen skulle ta livet av sig

Sommaren och sommarlovet kom. Mamman berättar att barnet har mått dåligt under hela sommaren och äter en stor mängd mediciner. Barnet kan inte sova utan sömnmedicin och ändå sover hen inte hela natten.

– Det här påverkar hela familjen. Jag har slutat jobba för att vara med mitt barn, jag kunde inte lämna hen ensam under sommarlovet för att jag var rädd att hen skulle ta livet av sig. Jag arbetar som sjuksköterska och det finns ett stort behov av min insats just nu med tanke på pandemin, men mitt barn är viktigare. Jag blir så ledsen, jag ska ju vara den som ska skydda mitt barn, men jag har misslyckats , säger mamman.

Höstterminen är här och nu har hennes barn börjat sexan. Men under augusti fick mamman ett meddelande om att rektorn slutar på skolan.

– Jag hoppas att det här inte ska påverka utredningen, säger hon.

Nyhetsbyrån Järva har efter att ha talat med mamman varit i kontakt med rektor Mikael Östling Huhta på Internationella Engelska Skolan i Kista. Han svarade att han inte vill bemöta kritiken som har framförts mot honom och skolan i media, med hänsyn till elevens integritet.

Ska de bara ta pengar och bidrag och inte satsa på barnen?

Den 31 augusti, alltså exakt en vecka efter att Nyhetsbyrån varit i kontakt med Mikael Östling Huhta, gjorde han en ny orosanmälan mot mamman till socialtjänsten, trots ett så kallat SIP-möte (samordnad individuell plan) med alla inblandade, bland annat skolan, oss föräldrar, barnläkare och psykolog var inplanerat. 

– Istället för att vänta in SIP-mötet anmäler han mig igen. Den här gången för att jag ”ställer omöjliga krav och inte anser skolpersonalen vara kompetenta, vilket inte är bra för barnet”. Jag erbjöd skolan att få kompetensutveckling genom fortbildning för att bättre kunna hantera barn med svårigheter, det är alltså att gå för långt.

– Vad är skolans ansvar? Ska de bara ta pengar och bidrag och inte satsa på barnen? Barnen hamnar fel när de inte får hjälp och stöd, och då krävs det ett samarbete mellan skolan och barnens familjer. Det ska kännas tryggt när jag lämnar mitt barn på skolan, säger mamman.

Jag kan inte försvara mitt barn när jag står ensam mot skolan

Skolan fick fram till den 8 september att bemöta mammans anmälan till Skolinspektionen. Anmälan rörde till stor del det stödprogram där tillsyn skulle implementeras, men som mamman menade var bristfällig. Huvudmannens uppfattning är att skolans bild av utövandet av tillsyn av eleven skiljer sig mot mammans bild av densamma. Huvudmannen anser inte att tillsynen varit bristfällig.

– Assistenten har tillsynsansvaret. Mitt barn får alltså aldrig vara ensam på skolan eller lämna skolans lokaler. Hur kommer det sig då att hen under en termin hade 22,8 timmar i sen ankomst till lektioner? Flera gånger har jag fått samtal om att man hittat hen i Kista galleria. Så hur menar huvudmannen att tillsynen inte har varit bristfällig?

– Jag kan inte försvara mitt barn när jag står ensam mot skolan, men jag tänker inte ge upp, säger mamman.

Eleni Terzitane
Print Friendly, PDF & Email