Hemblas hyresgäster är desperata: “Vi kan inte leva så här”

Nyheter

Hyresgästerna på Nidarosgatan i Husby har fått nog. I flera års tid har fastighetsägaren Hembla genomfört lägenhetsrenoveringar, och arbetet stör de boende.

– De borrar på helger och sent på kvällarna, klockan kan vara tio eller elva. Det har pågått i två år och vi håller på att bli galna. Min fru går upp klockan fyra på morgonen för att arbeta, så klockan tio på kvällen måste hon sova, säger Issak Menghistab.

Han har bott 22 år på adressen och under den tiden har huset bytt ägare många gånger. Det blir bara värre och värre, tycker Issak Menghistab. Tillsammans med ett tiotal grannar står han på gården mellan de roströda husen och berättar om situationen. Det blåser kallt, men alla står kvar och fler ansluter sig.

Hembla brukar lova att ringa tillbaka, men det gör de aldrig

En förbipasserande pappa med två barn stannar till och frågar vad som händer. Så fort han blivit insatt i samtalet bekräftar han bilden.
– Jag har ringt säkert 20 gånger till Hembla och klagat. Det är störande ljud från renoveringarna och ibland högljudda fester i lägenheterna där arbetarna bor. Hembla brukar lova att ringa tillbaka, men det gör de aldrig.

– Hembla accepterar oss inte som människor. Vi är skattebetalare som jobbar hårt, men när ska vi få vila? Jag tycker synd om arbetarna som jobbar på kvällar och helger också. Vi kan inte leva så här, säger Issak Menghistab.

Enligt de boende på Nidarosgatan bryter Hembla mot flera regler gällande hur renoveringsarbete i ett bostadshus får gå till. Störande ljud från arbetet ska ha förekommit både på kvällar och helger, de visar bilder på loftgångar som är belamrade med byggmaterial och berättar att det är svårt att få kontakt med arbetarna eftersom de inte pratar svenska. Vilka företag som utför arbetet åt Hembla är det ingen av grannarna som vet.

– När man ringer till Hembla säger de att det inte är deras arbetare som håller på sent på kvällarna, utan hävdar att det är vi grannar som stör varandra, men vi vet ju vilka lägenheter som renoveras, säger William Arbelaez som också bor på gården.

Tror du att en byggfirma skulle kunna bete sig så här på Östermalm

Han har själv erfarenhet av renoveringsarbete och har varit anställd på en stor byggfirma i många år. Det finns regler för när på dygnet det är tillåtet att borra och bila i ett flerbostadshus, oftast är det mellan klockan 8 och 16. William Arbelaez säger att Hembla känner till reglerna men ändå låter hantverkarna arbeta i stort sett när som helst.

– Så fort en lägenhet blir tom har de jättebråttom att renovera den, och det måste gå snabbt. Men tror du att en byggfirma skulle kunna bete sig så här på Östermalm, frågar han retoriskt.

Sammanlagt har hyresgästerna lämnat in 60–70 anmälningar med klagomål och de har anmält störningarna till både Hembla, Hyresnämnden och Miljöförvaltningen, men upplever inte att det leder någonstans.
– Vi fyller i blanketterna, men ingenting händer. Jag undrar om vi kanske borde göra en gemensam anmälan istället, säger Elisabeth Kaleebi som är relativt nyinflyttad i Husby.

I somras flyttade hon till Stockholm och fick en orenoverad lägenhet hos Hembla på Nidarosgatan. Efter ett par månader bytte hon den till en motsvarande, men som precis renoverats. Bytet innebar en hyreshöjning på 4000 kronor, men den nya lägenheten levde inte upp till förväntningarna.

När de kom för att mäta temperaturen hade de satt på värmen, men sedan stängde de av den igen

– De visade oss en annan lägenhet än den vi fick och lovade oss saker som inte fanns. Vi flyttade in i oktober och när snön kom på juldagen var elementen fortfarande avstängda. När de kom för att mäta temperaturen hade de satt på värmen, men sedan stängde de av den igen när de hade varit där och konstaterat att det inte var så kallt.

Förutom att lägenheten varit kall under vintern berättar Elisabeth Kaleebi om en dusch som läckte vatten i två månader, gamla lister vid fönster och dörrar, en torktumlare som inte fungerade, brist på förvaringsutrymmen och diskmaskinen som utlovats fanns inte alls.

– De köper det billigaste som finns och sätter in vitvaror som inte ens funkar, det är vad jag kallar bedrägeri. När man ringer till kundtjänst har de ett nedlåtande och kränkande sätt att bemöta en, jag har jobbat med diskrimineringsfrågor och känner igen beteendet. Men när jag sa att jag spelade in samtalet så ändrades tonen snabbt.

Issak Menghistab nickar och fyller i.
– Renoveringarna de gör innebär att de målar allt vitt och lägger ett nytt golv, det spelar ingen roll om det finns mögel under. Sedan sätter de in nya maskiner och höjer hyran. Det är ett rån.

Vilka har du pratat med? Jag kan tänka mig vilka det är som har klagat

Sanel Hasic är regionchef på Hembla, han menar att det som hyresgästerna vittnar om inte stämmer.
– Vi jobbar inte på helger. Jag kan försäkra dig om att det inte förekommer arbete på helgerna. Eller, i så fall rör det sig om målning och annat tystlåtet arbete. Det kan vara boende som håller på och borrar.

Angående de anmälningar som hyresgästerna har gjort säger Sanel Hasic att de inte handlar om störande ljud från renoveringarna på kvällar och helger.
– De klagomål som har kommit in har vi behandlat. Vi har inte fått klagomål om arbete på helgen. Jag kan kolla upp det och återkomma till dig. Arbetstiden är tydligt reglerad för att inte störa de boende.

Uppgifterna om att hantverkare skulle bo i fastigheten där de jobbar tillbakavisar han först helt och hållet, men ändrar sig sedan.
– Så är det inte. Eller, det kan förekomma att hantverkarna får låna en lägenhet, men vi försöker undvika det.

Vilka byggfirmor som anlitas av Hembla vill Sanel Hasic inte svara på. Han hänvisar till dataskyddsförordningen GDPR, som dock bara gäller för personuppgifter och inte företagsinformation. Men han säger att det är svenska företag och att Hembla ställer krav på att det alltid ska finnas en svensktalande arbetsledare på plats vid byggnadsarbeten.

– Vilka har du pratat med? Jag kan tänka mig vilka det är som har klagat.

Jag har träffat flera hyresgäster på Nidarosgatan i olika åldrar, vilka är det du syftar på?

– Det vill jag inte uttala mig om.

Vi har haft en klagande på den gården som vi pratade om angående störning

Sanel Hasic återkommer efter telefonsamtalet per mejl och skriver då att Hembla haft kontakt med en person som haft klagomål och att de även hyr ut en lägenhet till en hantverkare på den gården.

”Vi har haft en klagande på den gården som vi pratade om angående störning och det är ett badrum som vi renoverade. Dock har vi säkerställt med hyresgäst som man renoverade hos om det stämde, enligt hyresgäst som badrummet renoverades hos gick hantverkarna därifrån kl 17.
Vi har en lägenhet som vi hyr ut till en hantverkare på Nidaros 34, där har vi inte fått in något klagomål, vad personalen kunde se. Dessutom så kan man ringa störningsjouren som åker ut om det är en störning.”

Enligt Sanel Hasic är det tre lägenheter på gården som har renoverats under de senaste månaderna på Nidarosgatan 32 i december, Nidarosgatan 3 i januari och Nidarosgatan 40 som nyligen påbörjats nu i mars.

I mejlet finns ett dokument bifogat som ska ha suttit uppe i portarna på Nidarosgatan till och med den 15 februari. Där framgår att företaget DFB Rör ska utföra byggarbete och att deras arbetstider är måndag–fredag mellan klockan 7 och 17. Arbeten som innebär störande ljud kan förekomma mellan 8 och 16 och mindre helgarbeten på lördagar mellan 10 och 16.

Dokumentet är daterat den 18 januari, men det står att arbetet påbörjats redan den 1 januari, nästan tre veckor tidigare. När eller om informationen nått ut till hyresgästerna framgår inte.

Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email