Helya Riazat från Järvaskolan.

– Det jag gör varje dag betraktar jag som ett politiskt engagemang. Jag motarbetar rasistiska strukturer genom att ge våra barn den kraft de verkligen behöver för att växa.
Helya Riazat, medgrundare och biträdande rektor på Järvaskolan, föreläste om skolpolitik i föreläsningsserien Järva röstar.

Tisdagskväll i Husby, fem dagar kvar till valdagen, sitter åhörare i Folkets Husby och lyssnar på när Helya Riazat talar om hennes sätt att påverka skolpolitiken. Tillsammans med Amir Sajadi och Milad Mohammadi grundade hon Järvaskolan, en friskola utan vinstsyfte. De kom alla tre som flyktingar till Sverige och menar att anledningen till att det gick bra för dem var att de fick gå i bra skolor. För just Helya Riazat har skolan haft den största betydelsen i hennes liv.
– När jag kom hit som flykting i tolvårsåldern fick jag och min familj leva som asylsökande i fyra år innan vi fick avslag. Min rektor kom hem till oss samma dag som vi fick utvisningsbeslutet och bad oss packa väskorna. Vi skulle få bo hos honom.
– Skolan organiserade en sådan kamp för mig och min familj att det kom att prägla min bild och vision av hur en skola bör vara. Utan skolans stöd hade jag inte klarat av den perioden i mitt liv.

År 2016 öppnades dörrarna till Järvaskolan i Kista, med elevunderlag från Järvaområdet. Ett område där flera skolor på senare år stängts ner och där resultaten inte håller måtten.
–  Vi uppmärksammade den situation som finns i våra socioekonomiskt utsatta områden. Vi delar liknande bakgrunder med många av barnen från de här områdena. Skillnaden är att vi helt enkelt fick gå i ordentliga skolor.

Annons:

På den vägen grundades Järvaskolan. Helya Riazat som personligen är ideologiskt emot att driva en friskola, menar att de var var tvungna att göra det på grund av hur det svenska skolsystemet ser ut i dagsläget.
–  Vi lever i en tid där barn som ser ut som jag och som delar liknande bakgrund inte får en likvärdig skolgång. Alla skolor bör vara statliga, alla barn ska få gå i en bra skola där likvärdigheten är viktigast.
–  Mitt mål med det här politiska uppdraget, som jag ser Järvaskolan som, är inte att bedriva en friskola i flera år eller att öppna tio skolor till. Det är att påverka politiken så att alla skolor i våra områden kan anamma samma verktyg och samma modell som Järvaskolan.

Helya Riazat menar att Järvaskolan tar ett större ansvar. Att ha personligt anslag från både lärare, rektorer och föräldrar gentemot eleverna är ett förfaringssätt i skolans metodik, där relation med hemmet är en väsentlig faktor. Järvaskolan satsar även på värdegrundsarbete med fokus på diskrimineringsgrunderna. Att ha förebilder som eleverna kan relatera till, en satsning på extra insatser i form av tid samt samverkan med arbetslivet och näringslivet är grundstenar för skolan.
– Eleverna ska få kunna drömma gränslöst, utan att begränsas av sin etniska bakgrund eller av sitt kön. Vi vill också upprätthålla en stark gemenskap på skolan, då vi tror på att man kan lyckas med sina studier när man finner trygghet i gemenskapen. Sedan vill vi att eleverna ska ha skyhöga förväntningar på sig själva, de ska tro på riktigt att de kan lyckas.

Helya Riazat menar att hon och de andra medgrundarna möttes av ofantligt mycket pessimism kring barnens utveckling vid starten av Järvaskolan. Hon förklarar att de låga förväntningar som vuxna har på de här barnen var så tydliga och därför är tron på elevernas förmåga så viktig för Järvaskolan.
– Järvaskolan finns för att kompensera för det förtyck som våra barn utsätts för.

Eleni Terzitane

Fakta:
Järva röstar en folkbildningsinsats i form av en föreläsningsserie i tre delar, och en fortsättning på Demokratiforum. Ämnena som berörs är skolpolitiken, bostadspolitiken och sjukvårdspolitiken. Varje föreläsning avslutas med en kort dragning av var de olika partierna står i den aktuella frågan.

Järva röstar är ett initiativ av ABF Stockholm, Folkets Husby, Hyresgästföreningen, Rinkeby Folkets Hus och Rädda Barnen för att mobilisera inför valet år 2018.