Stockholms nordligaste cykelbro slutar i en grusig hårnålskurva. Gång- och cykelvägen över Förbifart Stockholms motorvägstråg skulle öka tillgängligheten till naturreservaten från Akalla. Men bron flyttades och då passade anslutningen inte längre.
Bakom DN-tryckeriets enorma industribyggnad i den allra nordligaste spetsen av Akalla har Förbifart Stockholms åtta körfält sprängts ut som en vallgrav mot Hansta naturreservat. På andra sidan jättemotorvägen, i skogsbrynet, skymtar den gamla häradsvägen mellan Järfälla kyrka och Sollentuna kyrka. Den är skriftligt omnämnd på medeltiden, men är troligen äldre än så.
Direkt mot den historiska skogsstigen skulle en ny gång- och cykelbro byggas över motorvägen, så att motorvägens barriäreffekt skulle minska och Järvafältets skogar fortsatt skulle gå att nå. Men istället för att få samma sträckning som den tidigare stigen flyttades bron i förhållande till de ursprungliga planerna 150 meter norrut. På de nya ritningarna skulle vägen ändå fortsätta i en mjuk båge upp mot häradsvägen, men så blev det inte.
Brofästet hamnade flera meter över gång- och cykelstigen
När bron flyttades hamnade det norra brofästet flera meter över gång- och cykelstigen som den skulle ansluta till. För att komma ner till rätt nivå byggde Trafikverket en sicksackande hårnålsväg, täckt med grovt grus. I det makdamliknande gruset är det svårt att cykla, och spåren vittnar om många hjul som sladdat på sin väg längs rampen.
Till skillnad från motorvägen, vars kurvradier är knappt skönjbara, där stor omsorg lagts på säker utformning och där prislappen är uppe i 52 miljarder, verkar man inte riktigt fått ihop det när det gäller cykelbanan. Trafikverket menar att brons flytt och dess höga landfäste beror på fjärrvärmeledningarna som går i bron, och att dessa varit huvudsyftet med bron. Därför har man prioriterat att de rören inte ska få skarpa kurvor.
Rören blev raka men cykelbanan fick skarpa kurvor
“Med det nya läget förkortas ledningsvägen samtidigt som skarpa kurvor på ledningarna undviks vilket ger en mer energibesparande lösning”, skriver Trafikverkets Kommunikationsspecialist Elin Cederberg. “Även anslutningen av gång- och cykelvägen från Norra Kolonnvägen till bron har kunnat kortas med brons nya läge.”
Man valde alltså att lägga rören och ledningarna som behövde korsa Förbifart Stockholm i gång- och cykelbron, istället för i bilvägsbron som byggts bara ytterligare 50 meter norrut längs Norra kolonnvägen. Och då ansågs det ursprungliga broläget vara för långt bort, så man flyttade bron. Rören blev raka, men cykelbanan fick skarpa kurvor istället. Trafikverket hänvisar till Stockholms stads detaljplan, samt det genomförandeavtal man tecknade med staden 2013. Där är bron ritad i detta nordligare läge – men hårnålskurvorna är inte med.
Viktor Arnell