Rapparen Linda Pira lanserade en app för gigjobb och fick hjälp med marknadsföringen av kända Järva-artister som Cherrie och Imenella. Men kritiken lät inte vänta på sig och inom ett dygn hade de flesta tagit avstånd från artistens affärsidé.

I mitten av december lanserades ännu en gigjobb-app i kölvattnet av Tiptapp, Taskrunner med flera. Workish heter den nya appen som ska få unga att jobba extra utan anställningsskydd. Affärsidén går ut på att koppla ihop människor i behov av jobb med folk som kan tänka sig att betala lite för att få en enklare tjänst utförd. Hur mycket det kostar bestämmer de som har pengarna själva och för varje utförd tjänst tar Workish 12 procent av beloppet.

I likhet med de andra motsvarande apparna tar Workish inget arbetsgivaransvar. På hemsidan står det “Skyldigheter och rättigheter som innefattas av förmedlad tjänst ligger utanför vårt ansvarsområde.” Gällande allt som rör skatter och avgifter inklusive sociala sociala avgifter hänvisar de bara till Skatteverkets hemsida. Under rubriken “Workish ansvarsfrihet” i användarvillkoren står “Användare har inte rätt att kräva Workish på ersättning för ekonomisk eller annan skada, till följd av omständigheter som kan härledas till Workish tjänst.”

Annons:

Appen marknadsfördes av kända artister

Det som gjorde att Workish ändå stack ut bland gig-apparna var att appen lanserades på sociala medier och marknadsfördes av flera kända artister. Rapparen Linda Pira sitter i Workish styrelse och genom hennes nätverk av creddiga musiker som Stor, Aki, Imenella, Dani M och Cherrie spreds lovord över appen snabbt under det första dygnet. Men lika snabbt kom kritiken mot ansvarsfriheten, lönedumpningen och gigjobben.

Även datasäkerheten kritiserades, då det visade sig att systemet bakom appen låg öppet för åtkomst. Det innebär att de som var snabba med att följa artisternas uppmaningar att registrera sig kan ha fått sina personuppgifter kapade. På sociala medier uppmuntrades folk att ladda ner Workish och ge den lägsta möjliga betyg. Inom ett dygn hade i stort sett alla kändisar plockat bort sina poster där de uppmuntrade folk att använda appen. Varken Linda Pira eller någon av de andra bakom Workish eller de som delat den gick att nå och ingen ville uttala sig.

Vi rekommenderar inte några appar

På Jobbtorg Unga i Kista märks inte mycket av gig-apparna trots att de möter den målgrupp av unga vuxna utan arbetslivserfarenhet som Workish riktar sig till.
– Det behövs ett annat sätt för att stötta unga och hjälpa dem att komma ut på arbetsmarknaden. Vi rekommenderar inte några appar utan vi jobbar direkt mot arbetsgivare, säger Lotta Lindberg som är biträdande enhetschef på Jobbtorg Unga i Kista.

Ett par dagar efter lanseringen svarade Linda Pira på kritiken genom att berätta om sin uppväxt i ett arbetarklasshem med en hårt arbetande mamma där “ingen var rädd för att skita ner händerna”. Hon skriver att appen är ett initiativ av människor som har erfarenhet av långtidsarbetslöshet och utanförskap som inte blivit hjälpta av arbetsmarknadsinsatser. Kommentarsfunktionen på inlägget är avstängd, men kritikerna tystnade inte och diskussionen har fortsatt både på sociala medier och tidningarnas debattsidor.

Cherrie ångrade reklam för Workish

Artisten Cherrie, från Rinkeby, var en av dem som först delade reklam för Workish och sedan ångrade sig. I ett inlägg på Twitter skriver hon “Angående den här workish grejen, efter att jag läste på om det så förstod jag att det inte var rätt att supporta den.” Hon skriver också att hon liksom Linda Pira kommer från gatan och att de saknar utbildning i fair business. Hon väljer att tro att appen lanserats med goda intentioner “Jag delade inlägget för att en syster bad mig supporta hennes idé”.

Nyhetsbyrån Järva har sökt Workish bolagsstyrelse och personer som deltagit i lanseringen av appen.

Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email