Karta över Förbifart Stockholms dragning över Järvafaltet

Förbifart Stockholm kan bli Förbifart Järva

Nyheter

Förbifart Stockholm kommer att bli dyrare än planerat och försenas med minst fyra år. Där vägen byggs i tunnel för att skydda vissa områden från utsläpp och buller har Trafikverket stött på problem. På Järvafältet däremot kan kanske motorvägstrafiken komma igång tidigare.

Bygget av motorvägen E4 Förbifart Stockholm beräknas bli ett av Sveriges dyraste infrastrukturprojekt någonsin, och vägen ska bland annat bestå av världens längsta sexfiliga motorvägstunnel. Den planerade byggtiden var 10 år, men enligt Trafikverkets nuvarande beräkningar kommer det bli åtminstone 14 år. När bygget startade 2014 sades det att vägen skulle kosta 28 miljarder kronor. Nu meddelar Trafikverket att prislappen beräknas stiga till 37,7 miljarder.

En av orsakerna till förseningen är att Trafikverket sade upp avtalet med den entreprenör som ansvarade för tunnlarna under Mälaren och Lovön. Efter stora protester från boende i Bromma, Hässelby och på Ekerö bestämdes det att Förbifart Stockholm ska gå i tunnel under dessa områden. Tunneldelarna utgör den största delen av bygget, men företaget som skulle bygga dem hade allvarliga brister i arbetsmiljön. Dessutom har det varit mer problem än beräknat med att spränga och borra i berget för tunnlarna. Därför står bygget på Lovön idag stilla.

I Hjulsta byggs Sveriges mest trafikerade trafikplats

På Järvafältet däremot pågår arbetet för fullt. Här kommer vägen gå till största delen i ytläge. I Hjulsta byggs en stor trafikplats och nya motorvägsbroar, som kommer kompletteras med påfarter och avfarter. Trafikplats Hjulsta beräknas bli Sverige mest trafikerade trafikplats, med över 200 000 fordon per dygn. Här ska E18 och E4 korsa varandra, och den befintliga motorvägen kommer behöva breddas för att hantera den ökade trafiken som Förbifart Stockholm ger upphov till.

När Förbifart Stockholm planerades sades det att trafiken på nuvarande Akallalänken skulle minska när motorvägen blir klar, men så kommer det inte att bli. Trafikverket räknar nu med att trafikmängden på länken mellan Hjulsta och Akalla kommer vara lika stor som idag.

Förbifart Stockholm ska komma upp i Akalla ur en 2 km lång tunnel som börjar ungefär vid Hästa gård. Därefter fortsätter den norrut mot Häggvik och ännu en enorm trafikplats med anslutning till motorvägarna som är nuvarande E4. Ramper och anslutningar kommer tillsammans med huvudvägarna att bilda över 20 parallella filer i Trafikplats Häggvik.

Karta över Förbifart Stockholms dragning över Järvafaltet
Karta över Förbifart Stockholms dragning över Järvafaltet

De delar av Förbifart Stockholm som ska gå över Järvafältet är inte beroende av sträckningarna som går i tunnlar under Mälaren. Därför undersöker nu Trafikverket möjligheten att öppna vägen mellan Hjulsta och Akalla/Häggvik tidigare än hela sträckan till Kungens Kurva. Om den komplicerade tunneldragningen under Mälaren skulle försenas eller fördyras ytterligare, samtidigt som arbetet på Järvafältet slutförs skulle Förbifart Stockholm kunna bli en Förbifart Järva. Det vill säga en sexfilig motorväg tvärs över och under Järvafältet.

Inom miljörörelsen betraktas förseningarna och fördyringarna som bra tillfälle att se över och ifrågasätta hela projektet. Aktivister från Extinction Rebellion och Nätverket stoppa Förbifart Stockholm demonstrerade mot vägen i Hjulsta så sent som för en månad sedan.

Viktor Arnell
Nuvarande E18 vid Hjulsta, som kan behöva breddas från fyra till sju filer när Förbifart Stockholm byggs.
Print Friendly, PDF & Email