Diana Karimova från Théa
Diana Karimova från Théa. Foto: Alexander Assal

För sjätte året i rad korades vinnarna av Blings satsning För-orten – en tävling där tre företag från landets olika förorter vinner ett startkapital på 100 000 kronor. Värd för kvällen var Melody Farshin: 
Miljonprogrammen är fulla av miljondrömmar. Ska man krossa sina drömmar eller ska man krossa sina barriärer? Idag slår vi på stort, idag är alla någon. 

Hundratals personer samlades i ett fullsatt Space Arena inför finalen av För-orten. Stämningen var god och samtidigt lite allvarlig, alla visste vad som stod på spel. Tre vinnare korades av totalt sex finalister och de vann 100 000 kronor var för investering i sitt företag. I publiken satt allt från ungdomsledare till familjemedlemmar och privatpersoner. 

De vinnande idéerna heter StudyCafe, Théa och Prospexs. 

Annons:

StudyCafé är en digital utbildningsplattform där du kan hitta nya personer att plugga med och kalla på en lärare direkt när du behöver. Du kan välja mellan att plugga med dina vänner eller på egen hand. Killarna bakom idén, Johannes Mejreh och Nesim Mir, berättar hur idén kom till. 
– Vi satt i en bil, i McDonalds drive thru och diskuterade detta och det var där allt började, säger Johannes och Nesim säger att han själv hade ett behov av en tjänst som denna när han gick i gymnasiet. 

Melody Farshin tillsammans med Johannes Mejreh och Nesim Mir. Foto: Alexander Assal

Ambitionerna är höga och idéerna många. Med hjälp av vinstpengarna kan de nu erbjuda sin tjänst till de människor som behöver den, samtidigt som grundarna får chansen att testa den. 
– Det betyder jättemycket för oss att en erfaren jury har bekräftat vår idé. Det vi kan göra nu är till exempel att testa konceptet mer på ungdomsgårdar och skolor. Pengarna tillåter oss att testa tjänsten mer och ge ut produkten gratis för tillfället säger Johannes.

Nesim håller med:
– Det ger oss motivation att orka fortsätta, vi hade gjort det oavsett, men det här, det är stort.

Framtidsplanen är att expandera till många olika delar av världen

Théa vann med ett bubblande isté, som är skapat för att lyfta istéets hälsosamma sidor. Diana Karimova som är hjärnan bakom idén menar att det traditionella istéet som finns idag är fyllt av socker och andra ämnen som är ohälsosamma för konsumenten. Med en bakgrund som ensam affärsutvecklare för Idun Minerals i södra Asien, där Théa växte fram, har hon nu fångat sitt nya projekt och är redo att expandera det. 

– Det här betyder jättemycket för mig. Pengarna kommer att gå till att brygga och även marknadsföra för att sedan lansera drycken. Framtidsplanen är att expandera till många olika delar av världen, säger Diana Karimova.

Théa står nu redo för att sälja sina första burkar kolsyrat isté och utveckla sitt team. 

ProSpexs är de tredje vinnarna av 100 000 kronor och bakom namnet står tre syskon från Helsingborg, Samara Naji, Mustafa Naji och Ibrahim Naji. Tillsammans har de skapat idén som är en AI-genererande mötesbokare, som med hjälp av personliga svar automatiserar det annars manuella arbetet. 

Syskonen Naji
Syskonen Naji. Foto: Alexander Assal

– Vi har varit säljare i över tio år och vi har haft samma utmaningar år efter år. Arbetet mäts på att boka x antal möten varje vecka, det tar så otroligt lång tid och sedan så är det så extremt generiskt och manuellt. Då försökte vi hitta en lösning för att kunna automatisera hela processen. Det här betyder jättemycket för oss. Vartenda nätverk, varenda krona. Vi snackade ihop oss innan och sa att det här ska vi vinna, säger Ibrahim.

Ahmed Ali är en av besökarna på eventet och jobbar med ungdomar vid sidan av sitt arbete som projektledare och affärsutvecklare. Han är glad över att vara på plats. 
– Jag är uppväxt i förorten och jag ser alla dessa stjärnor, unga människor som börja tänka större och vad de kan göra med sin kreativitet. Det är en ära att få vara här. 

Tiziana Solis
Bilder: Alexander Assal

Foto: Alexander Assal

Print Friendly, PDF & Email