Eritreanska ortodoxa kyrkans församling Santa Maria får inte längre bedriva verksamhet i Svenska kyrkan i Akalla. Ett samarbete som pågått i nästan 20 år har upphört. Men varför råder det delade meningar om.

– Vi blev uppsagda i förtid och får inte förlängt hyreskontrakt, säger Aman Russom, som är talesperson för samfundet Eritreanska ortodoxa Tewahdo kyrkan i Sverige. 

Församlingen Santa Maria anser sig negativt särbehandlade och upplever sig utkörda ur kyrkans lokaler. Bakgrunden är komplicerad. Den eritreanska ortodoxa kyrkan är en splittrad kyrka sedan mer än tio år tillbaka. Då fängslades kyrkans patriark och sattes i husarrest av den nuvarande regimen i Eritrea. I juli 2017 släpptes han och gjorde ett första offentligt framträdande, men kyrkan är fortfarande splittrad.

Annons:

I höstas sände Kaliber i Sveriges Radio P1 ett helt program om Santa Maria församling i Akalla där församlingen anklagades för att gå eritreanska regimens ärenden.
– Hos oss finns både de som stödjer regimen och regimkritiker, säger Aman Russom. Men kyrkan är opolitisk, vår verksamhet är opolitisk.

De vill inte ha oss där, helt enkelt

Församlingens medlemmar känner sig misstänkliggjorda och missförstådda. De tror att Svenska kyrkan sagt upp deras hyresavtal bland annat på grund av de anklagelser som framkom i radioprogrammet.
– De borde göra en egen utredning åtminstone, säger Aman Russom. Inte bara köra ut oss.
Aman Russom har fått beskedet att hyresavtalet sagts upp eftersom kyrkan behöver lokalerna för egen verksamhet.
– Ska de vara där mellan 6 och 11 på söndagar? De vill inte ha oss där, helt enkelt. Det är möjligt att vi inte skött oss, haft för många människor i lokalerna och för hög ljudnivå. Vi har betraktat Akalla kyrkan som vår egen, och om vi misskött oss på något sätt vill vi veta det.

Under Järva politikervecka gjorde församlingen ett uppmärksammat besök samma dag som SD och Jimmy Åkesson var där. Minst 200 vitklädda kvinnor och män tågade tyst in på Spånga IP och satte sig framför stora scenen. Några veckor senare höll församlingen en gudstjänst utanför Akalla kyrka i protest mot att de inte längre får hyra lokalerna.

– Jag har gått i kyrkan sedan jag var 14 år, sade Lwam Temesger, som var en av dem som deltog i gudstjänsten utomhus.
Lwam Temesger bor i Farsta och hon har rest till Akalla varje söndag i snart tio år.
– Det känns hemskt att inte kunna komma hit, det är jättesorgligt.

Fithawi Temesgen, 28, bor i Märsta. Han har rest till Akalla tre gånger i veckan i flera år för att delta i församlingens verksamhet.
– Här får ungdomarna lära sig språket och nyanlända får hjälp att förstå svenska samhället. Här bygger man nätverk och träffar bra människor. En del spelar fotboll, andra studerar bibeln. Det blir som ens familj.
Han menar att församlingen spelar en stor roll för både unga och nyanlända.
– Kriminaliteten i samhället är ett problem, om fler kom hit skulle det se annorlunda ut. Vi guidar dem som kommit hit och vi har varit här länge. Men idag är det slut.

Kyrkan är en frizon

Esabella Domenico, 27, har växt upp i Santa Maria församling, som är en koptisk ortodox kyrka. Det var hennes morfar som grundade kyrkan på 1980-talet. Hon förnekar bestämt att församlingen är lierad med den eritreanska regimen.
– De som talar politik, talar i egen sak. Kyrkan är en frizon och välkomnar alla, oberoende av kön, sexuell läggning eller politisk uppfattning. Det handlar om gemenskap och tro.
De som kritiserar församlingen säger att pengar samlas in till eritreanska staten.
– Det enda medlemmarna betalar är medlemsavgift, säger Esabella Domenico. Och de pengarna går till dop, bröllop och begravningar och räcker knappt till det.
Hon beklagar det beslut som lett till att församlingen står utan lokaler.
– Många av kyrkans medlemmar är själva flyktingar och de behöver kyrkans stöd för att integreras i samhället. De går till en plats där de känner sig trygga, där de kan få lite vägledning och lite gemenskap. Hos oss får man inte värva folk, kyrkan ska vara en säker plats för alla människor.

Det är inget politiskt beslut

Jimmy Dahllöf, ordförande i kyrkorådet i Spånga-Kista församling, förnekar bestämt att beslutet att säga upp hyresavtalet har påverkats av anklagelserna mot församlingen som förts fram i radioprogrammet Kaliber.
– Nej, det är inget politiskt beslut och det här är inte heller någon ny diskussion, frågan om hyresavtalets omfattning har kommit upp flera gånger tidigare. Vi behöver renovera lokalerna, byta ventilations- och värmesystem, som är från 1976.

Svenska kyrkan har inte hållit egna söndagsgudstjänster i Akalla kyrka på många år. Men nu finns planer att eventuellt börja med det igen.
– Ja, vi behöver lokalerna för vill utveckla vår egen verksamhet, säger Jimmy Dahllöf.

Vi har skött det väldigt fint

Tidigare har hyresavtalet upprättats var tredje år, men nu sades församlingen upp sex månader i förväg och de har fått veta att de inte ska få hyra lokalerna mer. Kan du förstå att församlingens medlemmar känner sig utkörda?
– Ja, jag har förståelse för att detta har väckt känslor, men jag tycker att vi har skött det här väldigt fint. Vi har gjort detta i enlighet med de bestämmelser och regler som finns för ett avtals uppsägning och vi har haft dialog med kyrkan sedan beslutet fattades den 17 januari i år. Jag har all sympati och empati för mina kristna syskon och önskar dem allt gott.

I radioprogrammet Kaliber kritiserades även Myndigheten för stöd till trossamfund, SST,  för att de ger statligt stöd till eritreanska ortodoxa kyrkans verksamhet. Efter de anklagelser som framfördes i radioprogrammet kallade SST till möte med församlingens ledare. Men myndigheten fann ingen anledning att neka Santa Maria församling fortsatt bidrag.

Kerstin Gustafsson Figueroa